AdBlue močovina
AdBlue je prímes umožnujúca dosahovať nižšie emisie škodlivín pre moderné motory vybavené katalyzátorom.
Od 1. 9. 2015 je v platnosti smernica podľa ktorej musia byť znížené emisie naftových motorov. Preto takmer všetky auotmobily spĺňajúce normu EURO 6 majú zabudovaný systém SCR, v preklade Selektívna katalytická redukcia, ktorý má na starosti čistenie výfukových plynov. Proces čistenia je založený na vstrekovaní AdBlue do SCR katalyzátora. Najprv si predstavíme, čo je to za kvapalinu pod názvom AdBlue. Je to roztok syntetickej močoviny 32,5 % a destilovanej vody 67,5 %. Po zmiešaní vzniká AdBlue, čiže močovina. Je to bezfarebná kvapalina s jemným čpavkovým zápachom, ktorá nie je agresívna a je nehorľavá. Čo spôsobí vstreknutie močoviny do katalyzátora? Ide o chemickú reakciu. Vo výfukových plynoch sú obsiahnuté nebezpečné oxidy dusíka, ktoré poškodzujú atmosféru. Po vstreknutí sa močovina vplyvom tepla a vody začne rozkladať na amoniak NH3 a oxid uhličitý CO2. Následne amoniak na povrchu katalyzátora reaguje s oxidmi dusíka NOx, ktoré vznikajú pri spaľovaní nafty. Výsledkom celej chemickej reakcie je, že z výfuku namiesto nebezpečných oxidov dusíka vychádza neškodná vodná para a oxid uhličitý. Nákladné automobily používajú AdBlue už od normy EURO 4 a osobné automobily od normy EURO 6. Systém SCR je vo väčšine prípadov bezporuchový. Močovina je v automobile umiestnená v samostatnej nádrži a do katalyzátora je vstrekovaná cez trysku, ktorá je pred katalyzátorom.
Ak hladina AdBlue v nádrži poklesne pod hranicu stanovenú výrobcom vozidla, vodič je upozornený kontrolkou na palubnej doske. Najprv svieti na oranžovo a rozsvieti sa každých 300 km a pri úplnom vyprázdnení nádrže sa rozsvieti na červeno a upozorňuje každých 30 sekúnd. Ak sa minie močovina počas jazdy, riadiaca jednotka zníži výkon motora, alebo ho prepne do núdzového režimu. Po zastavení už nie je možné motor naštartovať. AdBlue sa nesmie nalievať do nafty, ale do samostatnej nádrže, nakoľko nie je vstrekované do motora, ale do katalyzátora. Motor dokáže bez problémov pracovať aj bez vstrekovania močoviny, ale bráni tomu legislatíva, presnejšie norma EHK 83. Táto norma ustanovuje ešte jednu nepríjemnú vec a to, že ak sa vyskytne závada na systéme SCR, umožnňuje jazdu vozidla 1000 km, aby bolo možné prísť do autoservisu, ale potom už automobil nenaštartujete.
AdBlue je vyrábaná len v jednej verzii pre nákladné, ale aj pre osobné automobily. Nie je možné ju ničím nahradiť a ni riediť. Pri každom pokuse naliať do nádrže rozriedenú močovinu, alebo naliať len destilovanú vodu hrozí nebezpečenstvo poškodenia SCR systému. Okrem toho ak snímač rozpozná, že v nádrži nie je močovina v správnom pomere, vyšle informáciu riadiacej jednotke motora a tá neumožní naštartovanie. Spotreba AdBlue je 2-6% spotreby nafty, ale zároveň znižuje spotrebu nafty o 2-4 %. Ako je sa správa AdBlue v extrémnych teplotách? Pri teplote pod -11 °C močovina zamŕza a naopak pri teplotách nad 30 °C prichádza k rýchlemu rozkladu. Tak ako sme už písali, AdBlue je neagresívna, bezfarebná tekutina. Napriek tomu si treba dať pozor pri nalievaní, aby ste neobliali karosériu, alebo batožinový priestor. Môže spôsobiť koróziu a v batožinovom priestore počas odparovania nepríjemne zapácha.
Adblue je potrebné vo väčšine prípadov naliať z bandasky, ale už sú čerpacie stanice, kde môžete doplniť močovinu priamo zo stojanu. Ale pozor, stojany určené pre nákladné vozidlá nie sú vhodné pre osobné automobily. Majú väčší priemer tankovacej pištole a zároveň tlačia AdBlue vysokým tlakom. Existujú redukcie na tankovanie do osobného vozidla, ale aj tak si treba dať veľký pozor na tlak v pištoli. Nalievací otvor pre AdBlue má väčšina súčasných automobilov hneď vedľa nalievacieho otvoru pre palivo. U starších modelov môže byť nalievacie hrdlo v batožinovom priestore, čo je veľmi nepraktické a treba dať pozor na vyliatie močoviny do batožinového priestoru. Je dobré ešte pred naliatím obložiť nalievací otvor handrami. Takisto jednou z možností umiestnenia nalievacieho hrdla pre močovinu je pod kapotou motora.
AdBlue
Všetky informácie o močovine - AdBlue pre naftové motory.
AdBlue - močovina je zmes syntetickej močoviny 32,5 % a destilovanej vody 67,5 %. Tekutina je bezfarebná s miernym zápachom čpavku. Je neškodná pre pokožku a pre lak vozidla. Vyrába sa len v jednej verzii.
AdBlue sa používa vo väčšine automobilov s naftovým motorom spĺňajúcich normu EURO 6. U nákladných automobilov je to od normy EURO 4. Močovina je umiestnená v automobile v samostatnej nádrži a počas chodu motora je vstrekovaná do katalyzátora SCR cez trysku umiestnenú pred katalyzátorom. Po vstreknutí do prúdu spalin sa v dôsledku tepla a vody začne sa rozkladať na amoniak NH3 a oxid uhličitý CO2. Následne amoniak na povrchu katalyzátora reaguje s oxidmi dusíka NOx, ktoré vznikajú pri spaľovaní nafty. Výsledkom celej chemickej reakcie je, že z výfuku namiesto nebezpečných oxidov dusíka vychádza neškodná vodná para a oxid uhličitý.
Odpoveď je jednoduchá, nie. AdBlue sa nedá ničím iným nahradiť a nie je možné ho ani riediť destilovanou vodou. Ak to urobíte, riskujete poškodenie SCR systému. Okrem toho AdBlue kontroluje snímač, ktorý rozpozná, že močovina nie je v poriadku a odošle informáciu do riadiacej jednotky, ktorá vám neumožní naštartovať motor.
Na nízku hladinu vás upozorní kontrolka na palubnej doske. Najprv bude svietiť na oranžovo a upozorní vás každých 300 km. Ak sa úplne minie, tak kontrolka bude svietiť na červeno a upozorní vás každých 30 sekúnd. Po zastavení už nenaštartujete motor ža do doplnenia močoviny.
Nenaštartujete motor. Motoru nevadí ak nebude vstrekovaná močovina, ale naštartovanie neumožní legislatíva, konkrétne norma EHK 83. Táto norma je zodpovedná aj za to, ak sa vyskytne závada na SCR systéme, umožní vám dojazd 1000 km do autoservisu. Po prekročení tejto hranice už automobil nenaštartujete.
AdBlue je väčšinou predávané v bandaskách. Široký výber nájdete aj v našom eshope COMCO.SK konkrétne v AdBlue močovina Taktiež je možné močovinu natankovať priamo na čerpacej stanici, ale pozor, stojany pre nákladné automobily nie sú vhodné na tankovanie do osobných automobilov, nakoľko majú širšiu tankovaciu pištoľ a hlavne močovina má veľmi silný prúd, ktorý môže ošpliechať vozidlo, alebo batožinový priestor.
Sú tri najčastejšie miesta. Väčšina automobilov má nalievacie hrdlo pre močovinu hneď vedľa nalievacieho hrdla pre palivo. Taktiež môže byť v batožinovom priestore. Je to menej praktické, lebo ľahko môže prísť k ušpineniu batožinového priestoru. Treťou možnosťou je miesto pod kapotou motora.
Je to 2 - 6 % spotreby nafty, čiže odvíja sa to od štýlu jazdy.
AdBlue nesmie byť vystavené silnému mrazu a ani vysokým teplotám. Pod -11°C začne zamŕzať a nad 30°C sa začne rozkladať. Treba si dať pozor na bandsku s močovinou v kufri, aby nebola vystavená ani jednej z týchto hraničných teplôt.
Nie, nie je. AdBlue sa nesmie pridávať do nafty, lebo nejde priamo do motora, ale je vstrekované do katalyzátora. Preto má AdBlue samostanú nádrž.
- Stránky:
- 1
- 2
- Stránky:
- 1
- 2