Ak si myslíte, že moderné auto je symbolom slobody, mýlite sa
Staré časy slobody sú preč, je tu nová doba.
Vlastniť automobil vždy znamenalo mať určitý stupeň slobody. Nie ste odkázaní na mestskú hromadnú dopravu, vlaky, alebo diaľkové autobusy. Nemusíte sa nikomu prosiť o odvoz a prepravu. Jednoducho nasadnete do svojho automobilu a odveziete sa všade, kam potrebujete. V tejto oblasti, samozrejme, aj dnešné automobily sú symbolom slobody. Je tu ale ešte niečo, o čom vám teraz napíšeme. Ste zvedaví? Čítajte a dozviete sa viac.
Čo všetko o vás vedia automobilky?
Takže, keď ste kedysi nasadli do svojho automobilu, nikto o vás nevedel ako jazdíte, čo používate počas jazdy, ako často nabíjate autobatériu a iné informácie o vašom aute. Doba sa však zmenila, dnes máme internet a tak vaše súkromie už nie je to, čo bývalo. Keďže automobilky chcú vedieť čo najviac informácií o každom vyrobenom automobile, inštalujú do nich softwér, ktorý zbiera množstvo informácií a pravidelne ich zasiela priamo výrobcovi. Tieto dáta slúžia automobilke pri vývoji nových modelov, aby boli čo najviac prispôsobené potrebám a očakávaniam majiteľa nového auta. Asi vás hneď napadne otázka ohľadom ochrany osobných údajov, čiže GDPR. Tak na to hneď zabudnite. Či sa vám to páči, alebo nie, automobilka bude neustále zhromažďovať údaje úplne o všetkom, čo v aute používate. Nemecký ADAC pátral po dátach odosielaných súčasnými automobilmi a prišiel k prekvapivým záverom. Ani len netušíte ako podrobne o vás a vašom štýle jazdy informuje vaše auto svojho výrobcu. Vy k týmto údajom nemáte žiadny prístup a ani ich nemôžete nijako ovplyvniť, alebo vypnúť ich odosielanie. Ako poznamenal ADAC, je potrebné v tejto oblasti upraviť legislatívu tak, aby automobilky boli povinné vás o zhromažďovaní dát informovať, aby ste aj vy videli, čo o vás váš automobil odosiela. ADAC sa sústredil na nemecké značky Mercedes-Benz a BMW a na francúzsku značku Renault.
Toto o vás a vašom automobile vie výrobca:
Mercedes-Benz triedy B:
- Poloha na základe GPS a aktuálny stav vozidla sú do databázy Mercedesu-Benz zasielané každé dve minúty.
- Ukladá sa počet prejdených kilometrov, spotreba paliva, tankovanie, tlak v pneumatikách, hladina chladiacej alebo brzdovej kvapaliny.
- Senzory napínačov bezpečnostných pásov počítajú počet zásahov, z čoho je možné vyvodiť závery o agresívnom štýle jazdy.
- Záznamy o poruchách sú ukladané spolu s informáciami o nadmerných otáčkach a teplote motora. Aj to umožňuje vyvodiť závery o jazdných návykoch vodiča.
- Elektronika presne zaznamenáva počet najazdených kilometrov v meste, na vidieckych cestách a na diaľniciach. Tie slúžia na vytvorenie profilu užívateľa.
- Zaznamenáva sa aj využívanie reflektorov, kde a kedy boli použité stretávacie, diaľkové či núdzové svetlá.
- Posledných 100 záznamov o nabíjacích a vybíjacích cykloch autobatérie sa ukladá s časom a dátumom ako aj počtom kilometrov. Z toho možno vyčítať kedy auto jazdilo a kedy stálo s naštartovaným motorom.
BMW radu 3:
- Sledovanie maximálnych otáčok motora s príslušným počtom najazdených kilometrov umožňuje vyvodiť závery o štýle jazdy.
- Sledovanie frekvencií trás v dĺžke od 0 do 5, od 5 do 20, od 20 do 100 km a nad 100 km umožňuje vytvoriť profil užívateľa.
- Sledovanie času jazdy v rôznych režimoch automatickej prevodovky (normal, sport, manual) umožňuje vyvodiť závery o štýle jazdy.
- Systém sleduje čas používania jednotlivých druhov svetiel.
- Sledovanie počtu úprav pozície sedadla umožňuje vyvodiť závery o počte užívateľov daného vozidla.
- Sledovanie počtu zásahov napínačov bezpečnostných pásov umožňuje vyvodiť závery o štýle jazdy vodiča.
BMW i3:
- Pri každom vypnutí auta pošle vozidlo na server BMW obsah pamäte porúch a údaje o stave akumulátora, frekvenciu použitia jazdných režimov ECO, Ecoplus a Sport, informácie o nabíjaní, či išlo o rýchlonabíjanie, pomalé nabíjanie alebo bol využitý spaľovací generátor REX.
- Ukladajú sa aj údaje, kde bolo vozidlo nabíjané, ako často bolo pripojené k nabíjačke a ako dlho nabíjanie trvalo.
- Do pamäte sú uložené aj dáta o polohe šestnástich posledných využitých nabíjacích staníc a približne 100 posledných polôh parkovania. Tieto sa však dajú stiahnuť iba pripojením k riadiacej jednotke.
Renault ZOE:
- Renault môže zabrániť na diaľku nabíjaniu batérií. Najmä v prípadoch, ak má automobil zákazník prenajatý a za jeho prenájom neplatí podľa uzavretej zmluvy.
- Automobilka môže mať k dispozícii všetky údaje dátovej zbernice CAN prostredníctvom mobilného prepojenia RemDiag. Táto diagnostika je síce v základnom nastavení vypnutá, ale výrobca ju môže kedykoľvek aktivovať.
- Pri každej jazde, najmenej však každých 30 minút, vozidlo vyšle výrobcovi dátový paket, ktorý obsahuje minimálne dátum, čas, polohu podľa GPS, teplotu či stav nabitia vysokonapäťovej batérie. Tieto údaje si môže následne zákazník vyžiadať od automobilky Renault.
O nás
My v COMCO.SK sme vždy pripravení vám ponúknuť náhradné diely pre takmer všetky automobily za tie najlepšie ceny. Nezabúdajte na pravidelnú výmenu oleja a filtrov. Ak sa chcete pochváliť nablýskaným tátošom, máme pre vás kvalitnú autochémiu a zaujímavé doplnky. Ponuka náradia od špičkových výrobcov poteší nejedno chlapské srdce.
Prečítajte si tiež
- VW GOLF GTI Ikona športových hatchbackov
- Pes a mačka v aute
- Koľko stojí diaľničná známka v roku 2025?
- Audi Quattro je epicky legendárne
- Legendy DTM: Mercedes-Benz vs. BMW
- Namiesto angličáku vrak? Not wheels prichádza.
- Niki Lauda a jeho život legendy formule 1
- Brzdové kotúče a bezpečnosť
- Turbo a kompresor - výkon nado všetko
- Tyčky stabilizátora ako naši pomocníci
- EGR Ventil ako kámoš aj potiažista
- Momentový kľúč je kľúčový
- Eznamka.sk - kde sú diaľničné známky doma
- Celoročné pneumatiky po celý rok
- Filtre a oleje