Katalyzátor - na čo je v aute?
Dozviete sa všetko o funkcii katalyzátora a jeho údržbe.
Klíma a životé prostredie našej zelenej planéty. V dnešnej dobe veľmi často preberaná téma zo všetkých strán. Úradníci z európskej únie vidia budúcnosť v elektromobilite. My sa teraz pozrieme na ochranu klimy a ovzdušia z trochu iného pohľadu. Ako môže automobil so spaľovacím motorom prispieť k čistejšej klíme? To vám teraz vysvetlíme.
Katalyzátor a jeho funkcia
Asi všetci majitelia automobilov už počuli o katalyzátore. Tento diel je súčasťou výfukovej sústavy a práve on má na starosť čistiť výfukové plyny a tak obmedziť vypúšťanie škodlivých emisií Oxidu dusíka. Katalyzátor je zariadenie umiestnené za výfukovými zvodmi z motora. Väčšinou medzi dvoma lambda sondami. Čo to vlastne katalyzátor je? Ako už sám názov napovedá, prebieha v ňom katalytická chemická reakcia. Vo vnútri je sústava kanálikov pokrytych katalytickou vrstvou. Najčastejšie je to zmes platiny, paládia a ródia, čiže drahých kovov. Katalytická vrstva má na starosti spustiť reakciu, v ktorej sa škodlivé výfukové plyny menia na dusík, oxid uhličitý a vodnú paru a tým menej zaťažujú ovzdušie. Na to, aby ktalyzátor správne fungoval a aby vôbec prišlo ku katalytickej reakcii je treba vysoká teplota. Po naštartovaní motora sa musí výfukové potrubie zohriať a tým aj katalyzátor. Teplota potrebná na správnu funkciu je približne 800 °C. Vyššia teplota už môže celému systému ublížiť.
Aké poznáme katalyzátory?
Trojcestný - nastávajú v ňom tri reakcie a to oxidácia CO, oxidácia nespálených uhľovodíkov a redukcia NOx. Je určený pre benzínové motory.
Redukčný - redukuje NOx pri motoroch s priamym vstrekovaním paliva
Oxidačný - používa sa so vznetovými motormi a jeho práca spočíva v redukcii CHx a CO. Pri vysokej teplote spaľuje aj pevné častice.
Ako zistíte, že je katalyzátor nefunkčný?
V prvom rade automobil bude ťažko štartovať a môže zhasínať motor. Podľa farby dymu z výfuku, ak je modrastý, niečo nie je v poriadku s katalyzátorom. Taktiež môžete pocítiť slabší výkon a akceleráciu a zvýšenú spotrebu. No a samozrejme pri kontrole na stanici STK, keď si budete vykonávať pravidelnú emisnú kontrolu, merací prístroj namerá zlé hodnoty emisií. V tom momente sa stáva auto nespôsobilé až do výmeny katalyzátora. Dôvodov nefunkčnosti môže byť niekoľko. Hlavne pri naftových motoroch časom príde k zaneseniu kanálikov pevnými časticami, ale poškodenie môže prísť aj pri veľmi vysokej teplote, prieniku oleja a príliš bohatej zmesi paliva. Dôvodom môže byť aj mechanické poškodenie katalyzátora.
Výmena katalyzátora je finančne nákladná záležitosť. Je možnosť aj profesionálneho čistenia, ktoré vždy zverte odbornému autoservisu a takisto aj výmenu nechajte na odborníkov. Životnosť katalyzátora je v rozmedzí od 100 000 až do 150 000 kilometrov. Pamätajte, že tento diel chráni životné prostredie, preto pri prejavoch nefunkčnosti treba čo najskôr navštíviť autoservis.
O nás
Kliknite si na nás, teda na COMCO.SK a dostanete sa do sveta kvalitných náhradných dielov na takmer všetky automobily. Aj medzi katalyzátormi máme široký výber a nielen to, my vám pomôžeme aj s pravidelnou údržbou. Na ňu potrebujete hlavne kvalitný olej a filtre. Určite si pozrite našu ponuku autochémie a zaujímavých doplnkov. Prácu vám uľahčí špičkové náradie od popredných výrobcov.
Prečítajte si tiež
- VW GOLF GTI Ikona športových hatchbackov
- Pes a mačka v aute
- Koľko stojí diaľničná známka v roku 2025?
- Audi Quattro je epicky legendárne
- Legendy DTM: Mercedes-Benz vs. BMW
- Namiesto angličáku vrak? Not wheels prichádza.
- Niki Lauda a jeho život legendy formule 1
- Brzdové kotúče a bezpečnosť
- Turbo a kompresor - výkon nado všetko
- Tyčky stabilizátora ako naši pomocníci
- EGR Ventil ako kámoš aj potiažista
- Momentový kľúč je kľúčový
- Eznamka.sk - kde sú diaľničné známky doma
- Celoročné pneumatiky po celý rok
- Filtre a oleje