Legendy DTM: Mercedes-Benz vs. BMW
Klasiky zo zlatej éry motoršportu a nekompromisných športových automobilov, ktoré dosiahli na štatút legendy.
Keď hovoríme o 80. a 90. rokoch vo svete automobilového športu, najmä o pretekoch cestných vozidiel DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft), dva modely vystupujú do popredia ako absolútne legendy. Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II a BMW M3 E30. Tieto vozidlá sa stali rivalmi nielen na okruhoch, ale aj na cestách, kde fanúšikovia porovnávali ich športové a technické kvality.
BMW M3 E30: Zrodenie Legendy
BMW M3 E30, predstavené v roku 1986, bolo výsledkom snahy automobilky BMW vyvinúť homologované vozidlo pre preteky DTM. Homologácia znamenala, že automobilka musela vyrobiť určitý počet sériových verzií pre verejnosť, aby sa mohla zúčastniť pretekov. M3 E30 bolo postavené na základe BMW radu 3 (E30), no bolo prepracované s ohľadom na výkon a aerodynamiku. Srdcom M3 E30 bol radový štvorvalcový motor S14 s objemom 2,3 litra, ktorý produkoval 195 koní (v sériovej verzii), čo bolo na tú dobu výnimočné pre kompaktné športové auto. Tento motor bol neskôr vylepšený na 2,5 litra pre špeciálne edície, čo zvýšilo jeho výkon na viac ako 235 koní. Charakteristikou M3 bola jeho precíznosť. Vďaka ľahkej karosérii, perfektne vyladenému podvozku a výbornému rozloženiu hmotnosti 50:50 sa M3 E30 stalo jedným z najlepšie ovládateľných áut svojej doby. Tieto vlastnosti viedli k tomu, že M3 dominovalo v pretekoch DTM a získalo si povesť legendárneho "driving machine".
Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II: Nemecký Protivník
Na druhej strane barikády bol Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II, ktorý sa zrodil ako odpoveď na úspech BMW v DTM. Mercedes-Benz už mal v 80. rokoch úspešnú verziu 190E 2.3-16, ale vedeli, že ak chcú získať nadvládu v DTM, musia postaviť niečo ešte extrémnejšie. V roku 1990 predstavili 190E Evolution II, ktorý bol výrazne vylepšený oproti predchádzajúcim modelom. Pod kapotou sa nachádzal upravený motor s objemom 2,5 litra a výkonom približne 235 koní (v sériovej verzii). Tento štvorvalcový motor bol optimalizovaný pre vysoké otáčky, čo umožňovalo dosiahnuť maximálny výkon pri vysokých rýchlostiach. Jednou z najvýraznejších čŕt Evolution II bolo jeho aerodynamické vylepšenie. Agresívny bodykit s veľkým zadným krídlom a výraznými nárazníkmi zabezpečoval, že auto bolo stabilné aj pri vysokých rýchlostiach. Tieto prvky neboli len estetické, ale výrazne pomohli zlepšiť jazdné vlastnosti na okruhoch DTM.
Porovnanie Technológií a Výkonu
BMW M3 E30 bolo navrhnuté ako ľahké a precízne vozidlo, zamerané na dokonalé ovládanie. S nižšou hmotnosťou (okolo 1 200 kg) a perfektným podvozkom malo BMW výhodu v rýchlych zákrutách a pri dynamickej jazde. Jeho motor S14 bol síce "iba" štvorvalcový, ale poskytoval dostatočný výkon v kombinácii s výbornou odozvou na plyn. Na druhej strane Mercedes-Benz 190E Evolution II bol o niečo robustnejší a zameraný na vysokú stabilitu pri vysokých rýchlostiach. Mercedes investoval do aerodynamiky a výkonu, čím si zabezpečil výhodu na rýchlych úsekoch okruhov. Hoci bol o niečo ťažší ako M3, jeho technické vylepšenia mu umožnili konkurovať rivalovi na všetkých úrovniach. Obe autá mali podobné výkony, pričom oba štvorvalcové motory dosahovali výkon okolo 230-240 koní. BMW malo výhodu vo svojom jazdnom prejave a ovládaní, zatiaľ čo Mercedes sa opieral o svoju aerodynamickú efektivitu a vysokorýchlostnú stabilitu.
Rivalita na Trati: DTM
V pretekoch DTM tieto dve vozidlá zvádzali neľútostné boje. Oba modely dominovali nemeckým okruhom a bojovali o víťazstvá v najprestížnejších pretekoch. V sezónach DTM od konca 80. do začiatku 90. rokov sa Mercedes a BMW striedali na popredných priečkach, pričom Mercedes s Evolution II dosiahol vrchol úspechov najmä v sezóne 1992. BMW však zostáva zapísané v histórii ako prvé auto, ktoré prinieslo M3 do sveta DTM a dosiahlo početné víťazstvá vrátane majstrovských titulov.
Čo nám zanechali tieto dve výnimočné autá?
BMW M3 E30 a Mercedes-Benz 190E Evolution II sa stali kultovými vozidlami nielen v motoristickom športe, ale aj medzi fanúšikmi športových áut. M3 E30 je dnes uznávané ako jedno z najlepších vodičských áut svojej doby a jeho hodnota na trhu s klasickými autami neustále rastie. Podobne aj Evolution II je dnes raritou, ktorá je vysoko cenená pre svoju technickú pokročilosť a históriu. Oba modely definovali éru, keď automobilky vyrábali homologované špeciály, ktoré prinášali pretekársku technológiu na cesty. Súboj medzi Mercedesom a BMW v DTM zostane navždy zapísaný v histórii motoristického športu ako jeden z najintenzívnejších a najvzrušujúcejších súbojov. BMW M3 E30 a Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II nie sú len autá – sú to ikony, ktoré symbolizujú zlatú éru pretekov cestovných vozidiel a technickú dokonalosť. Oba modely sa stali meradlom športových sedanov, pričom ich rivalita na trati aj mimo nej zanechala nezmazateľnú stopu v automobilovej histórii.
Najväčšie úspechy BMW M3 E30 a Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II
BMW M3 E30 – Najväčšie úspechy
- BMW M3 E30 je považované za jedno z najúspešnejších pretekárskych vozidiel v histórii. Jeho úspechy sa rozprestierajú nielen v DTM, ale aj v iných medzinárodných sériách Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
- Víťaz šampionátu DTM v roku 1987. Toto bolo prvé významné víťazstvo M3 v DTM, ktoré ho katapultovalo na scénu motoristického športu. Jazdec Eric van de Poele sa stal majstrom na BMW M3 E30, čím auto získalo status legendy.
- Touring Car World Championship (1987) BMW M3 vyhralo prvý a jediný šampionát Touring Car World Championship (WTCC) v roku 1987, keď dominovalo vo viacerých pretekoch a preukázalo svoju technickú nadradenosť nad konkurenciou.
- 24 hodín Nürburgring (1989) M3 E30 dosiahlo ďalší veľký úspech, keď vyhralo prestížny vytrvalostný závod 24 hodín Nürburgring. Vďaka kombinácii výkonu a spoľahlivosti sa stalo obľúbeným vo vytrvalostných pretekoch.
- 24 hodín Spa (1987, 1988, 1990, 1992) BMW M3 dominovalo aj v slávnych pretekoch 24 hodín Spa-Francorchamps, kde triumfovalo až štyrikrát. Táto dominancia z neho spravila auto s jednou z najbohatších histórií v tomto prestížnom vytrvalostnom závode.European Touring Car Championship (ETCC)
- M3 E30 vyhralo ETCC v rokoch 1987 a 1988, čo len potvrdilo jeho výkony na medzinárodnej úrovni. Tieto úspechy ho postavili medzi najlepšie touringové autá svojej doby.
- British Touring Car Championship (BTCC) BMW M3 E30 získalo aj niekoľko víťazstiev v britskom šampionáte BTCC, kde sa pravidelne dostávalo na pódium a upevňovalo svoju pozíciu v motoristickom športe.
Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II – Najväčšie úspechy
- Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II bol Mercedesovou odpoveďou na dominanciu BMW v DTM. Napriek neskoršiemu nástupu zaznamenal veľké úspechy, najmä na nemeckých okruhoch Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM). Víťazstvo v DTM v roku 1992. Jazdec Klaus Ludwig sa stal majstrom DTM na Mercedes-Benz 190E Evolution II v sezóne 1992, keď získal celkový titul. Tento úspech predstavoval vrchol pre Evolution II a podčiarkol schopnosti Mercedesu konkurovať BMW.
- Pódia a víťazstvá v DTM (1990–1992) Mercedes 190E Evo II dosahoval konzistentné výsledky počas sezón 1990 až 1992, vrátane viacerých víťazstiev a pódia. Vozidlo bolo známe svojou aerodynamikou a stabilitou, ktorá mu dávala výhodu na rýchlych okruhoch. Mercedes-Benz 190E Evo II bol inovatívny svojou aerodynamikou, najmä výrazným zadným krídlom a bodykitom, čo mu poskytovalo výhodu v stabilite pri vysokých rýchlostiach. Tieto aerodynamické inovácie sa stali kľúčovým faktorom v jeho úspechoch.
- 24 hodín Nürburgring. Aj keď bol viac známy pre DTM, Mercedes 190E 2.5-16 Evo II dosiahol úspechy aj vo vytrvalostných pretekoch. Najmä na 24 hodín Nürburgring, kde pravidelne figuroval na popredných priečkach.
Zhrnutie
BMW M3 E30 dosiahlo globálny úspech a dominovalo v rôznych šampionátoch, pričom získalo tituly v DTM, WTCC, ETCC a vytrvalostných pretekoch ako 24 hodín Nürburgring a 24 hodín Spa. Je považované za jedno z najúspešnejších vozidiel v histórii touringových áut. Mercedes-Benz 190E Evolution II sa stal najväčším rivalom BMW M3 E30, pričom najväčší úspech zaznamenal víťazstvom v DTM v roku 1992. Jeho inovatívny aerodynamický dizajn a stabilita na rýchlych okruhoch mu zabezpečili trvalé miesto v histórii motoršportu. Rivalita týchto dvoch ikon ostáva nezmazateľnou kapitolou v histórii DTM a automobilového športu, pričom obidve vozidlá sú dnes cenené pre svoje úspechy a technickú brilantnosť.
Nástupcovia Mercedes-Benz 190E Evolution II a BMW M3 E30
Obe tieto legendárne autá – Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II a BMW M3 E30 – zanechali obrovský vplyv na automobilový šport aj na cestné autá, pričom ich nástupcovia museli pokračovať v tradícii vysokého výkonu a technickej dokonalosti. Automobilky Mercedes-Benz aj BMW sa snažili nadviazať na úspech svojich ikonických modelov a udržať sa na špici segmentu výkonných športových sedanov.
Nástupcovia BMW M3 E30
- BMW M3 E36 (1992 – 1999) Priamym nástupcom M3 E30 bol BMW M3 E36, predstavený v roku 1992. Táto verzia predstavovala zásadný skok vo vývoji, najmä čo sa týka výkonu a technológie. Zatiaľ čo M3 E30 používalo štvorvalcový motor, E36 dostalo radový šesťvalec S50 s objemom 3,0 litra, ktorý produkoval 286 koní (neskôr zväčšený na 3,2 litra s výkonom 321 koní). M3 E36 bolo viac orientované na komfort a každodenné použitie, čo ho spravilo menej radikálnym než predchodca, ale stále konkurencieschopným.
- BMW M3 E46 (2000 – 2006) Model M3 E46, predstavený v roku 2000, sa stal ďalším ikonickým športovým sedanom. Vybavený motorom S54 s objemom 3,2 litra, poskytoval výkon 343 koní a bol známy svojou precíznosťou a skvelou odozvou riadenia. M3 E46 CSL, limitovaná verzia, bola špičkou tejto generácie a patrí medzi najcennejšie modely BMW.
- BMW M3 E90/E92 (2007 – 2013). S generáciou M3 E90/E92 sa BMW odklonilo od radového šesťvalca a predstavilo atmosférický V8 motor S65 s objemom 4,0 litra a výkonom 420 koní. Tento model bol dostupný aj ako sedan (E90), kupé (E92) a kabriolet (E93), pričom verzia kupé E92 bola veľmi obľúbená pre svoje jazdné vlastnosti a zvuk motora.
- BMW M4 (F82/F83, 2014 – súčasnosť) V roku 2014 BMW rozdelilo modelovú radu M3 na sedan (M3 F80) a kupé (M4 F82). Nová generácia M3/M4 prišla s turbom preplňovaným šesťvalcovým motorom S55 s výkonom až 510 koní vo verzii M4 GTS. Hoci turbodúchadlá priniesli zvýšený výkon, mnohí puristi stále nostalgicky spomínajú na atmosférické motory predchádzajúcich generácií.
Nástupcovia Mercedes-Benz 190E Evolution II
- Mercedes-Benz C-Class W202 (1993 – 2000) Nástupcom modelu 190E sa stal model triedy C, konkrétne C-Class W202, ktorý bol predstavený v roku 1993. Hoci W202 nedosiahla taký legendárny status ako Evolution II, bola dôležitým krokom pre Mercedes v rozvoji športových sedanov. Vrcholná športová verzia v tejto triede bola C36 AMG, ktorá mala motor s objemom 3,6 litra a výkonom 280 koní.
- Mercedes-Benz C-Class W203 (2000 – 2007) C-Class W203 pokračoval v dedičstve, pričom športová verzia C32 AMG dostala preplňovaný motor V6 s objemom 3,2 litra a výkonom 354 koní. Mercedes-Benz začal viac investovať do športových verzií svojich modelov a spolupráca s AMG sa stala kľúčovou pre vývoj výkonných modelov.
- Mercedes-Benz C63 AMG W204 (2008 – 2015) Skutočným nástupcom ducha Evolution II sa stal C63 AMG, ktorý bol vybavený atmosférickým motorom 6,2-litrovým V8 s výkonom 457 koní (až 487 koní v niektorých špeciálnych verziách). C63 AMG sa stal jedným z najznámejších a najvýkonnejších sedanov svojej doby, pričom ponúkal nekompromisný výkon a výrazný zvukový prejav.
- Mercedes-AMG C63 S (W205, 2015 – 2023) V najnovšej generácii triedy C prešla verzia C63 AMG na menší, dvojitým turbom preplňovaný motor 4,0-litrový V8, ktorý produkoval až 510 koní. Aj keď tento motor nemal charakter atmosférického predchodcu, priniesol viac efektívnosti a výkonu, čo ho urobilo schopným súťažiť s modernými rivalmi.
Zhrnutie
BMW M3 E30 a Mercedes-Benz 190E Evolution II zanechali obrovský odkaz v histórii športových sedanov, a ich nástupcovia museli pokračovať v tradícii vysokého výkonu a vynikajúcej jazdnej dynamiky. BMW pokračovalo v evolúcii modelu M3 cez generácie E36, E46, E90 až po súčasné M4, pričom každá generácia prinášala nové technológie a výkonové inovácie. Mercedes-Benz sa zasa spoliehal na spoluprácu s AMG, ktorá začala modelom C36 AMG a vyvrcholila ikonickými modelmi ako C63 AMG s výkonnými V8 motormi. Títo nástupcovia udržiavajú rivalitu medzi značkami živú, pričom sa obidve automobilky naďalej snažia získať nadvládu na poli športových sedanov.
Prečítajte si tiež
- VW GOLF GTI Ikona športových hatchbackov
- Pes a mačka v aute
- Koľko stojí diaľničná známka v roku 2025?
- Audi Quattro je epicky legendárne
- Namiesto angličáku vrak? Not wheels prichádza.
- Niki Lauda a jeho život legendy formule 1
- Brzdové kotúče a bezpečnosť
- Turbo a kompresor - výkon nado všetko
- Tyčky stabilizátora ako naši pomocníci
- EGR Ventil ako kámoš aj potiažista
- Momentový kľúč je kľúčový
- Eznamka.sk - kde sú diaľničné známky doma
- Celoročné pneumatiky po celý rok
- Filtre a oleje
- Tuning auta na zraz - ako na to?