Motorový olej
Motorový olej maže motor a vďaka nemu sa zníži trenie a následné opotrebovanie súčastí motora. Každé vozidlo alebo zariadenie vyžaduje motorový olej správnej viskozity a špecifických aditív s pomocou ktorých sa dosahujú požadované vlastnosti. Ako si vybrať ten správny typ v množstve motorových olejov?
Viskozita motorového oleja = hustota oleja
Ako už tento úvod napovedá, dôležité sú vlastnosti motorového oleja a menovite jeho viskozita, čo znamená hustota oleja pri istej teplote, ktorá mu umožňuje správne pretekať a mazať súčasti motora pre ich ideálny chod v chladnom aj teplom počasí. Viskozita sa delí na zimnú viskozitu (číslo + W) a letnú viskozitu (len číslo), teda výsledný formát vyzerá nasledovne - 5W-40.
Typy motorových olejov a ich správny výber
0W-20 | -35°C / 30°C |
0W-30 | -35°C / 35°C |
0W-40 | -35°C / 40°C |
5W-20 | -30°C / 30°C |
5W-30 | -30°C / 35°C |
5W-40 | -30°C / 40°C |
5W-50 | -30°C / 45°C |
10W-30 | -25°C / 35°C |
10W-40 | -25°C / 40°C |
10W-50 | -25°C / 45°C |
10W-60 | -25°C / 50°C |
15W-40 | -20°C / 40°C |
15W-50 | -20°C / 45°C |
15W-60 | -20°C / 50°C |
20W-30 | -15°C / 35°C |
20W-40 | -15°C / 40°C |
20W-50 | -15°C / 45°C |
Kedysi sa motorové oleje delili na letné a zimné, ale dnes sa používajú celoročné motorové oleje. V prehľadnej tabuľke si zhrnieme, pre aké teplotné pásma sú určené jednotlivé oleje. Vychádzame z klasifikácie americkej SAE (Society of Automotive Engineers), ktorá je najpoužívanejšia v motoristickom svete a stretneme sa s ňou na väčšine balení motorových olejov.
Ako je vidno aj z tabuľky, asi najlepším riešením pre väčšinu slovenských motoristov je motorový olej s viskozitou 5W-40. Šoféri z niektorých severných okresov a horských oblastí, respektíve z najjužnejších oblastí by mohli siahnuť aj po oleji s inou viskozitou. Taktiež, ak radi cestujete na dovolenku k moru svojím autom, porozmýšľajte, či by v lete v Grécku nebol lepší olej 5W-50.
Na trhu sú rôzne motorové oleje a v súčasnosti sa najčastejšie môžeme stretnúť s tromi typmi:
- syntetické motorové oleje (0W - 5W) - najvhodnejšie pre naše zimy
- zmesové polosyntetické alebo tzv. minerálne oleje s aditívami (10W - 15W) - tiež použiteľné na Slovensku
- minerálne motorové oleje alebo tzv. klasické (20W - 25W) - vhodné skôr do teplejších oblastí, ale dajú sa použiť na juhu Slovenska
Aditíva
Na vylepšenie vlastností motorového oleja sa používajú rôzne aditíva a môžete zvážiť aj ich kúpu. Viaceré motorové oleje už obsahujú niekoľko aditív, ktoré môžu tvoriť 5 až 30 % oleja. Tieto aditíva pomáhajú zvyšovať výkonnosť oleja, chránia motorové časti pred opotrebovaním, pomáhajú znižovať spotrebu paliva, a iné. Motorové oleje môžu obsahovať tieto prísady:
- Antioxidanty: Antioxidačné prísady spomaľujú oxidáciu a tvorbu usadenín v motorovom oleji. Pomáhajú tiež udržiavať motor čistý a predlžujú životnosť motorového oleja.
- Protišmykové látky: Prísady proti opotrebovaniu pomáhajú chrániť časti motora, ktoré sú obzvlášť náchylné na poškodenie vysokými teplotami, ako sú steny valcov, hriadele, vačky a piestne krúžky. Táto prísada pôsobí ako ochranná vrstva okolo týchto komponentov, aby sa obmedzilo trenie v situáciách, keď dochádza k treniu kov na kov.
- Detergenty: Toto aditívum sa zameriava na prevenciu tvorby usadenín, hrdze a korózie v oblasti piestnych krúžkov, pod korunkou piestu a na iných povrchoch, ktoré majú tendenciu sa prehrievať.
- Disperzanty: Toto je magická zložka vášho oleja. Dodáva vášmu oleju schopnosť absorbovať a zadržiavať pevné nečistoty, aby nepoškodili motor.
- Inhibítory tvorby peny: Táto prísada robí presne to, ako znie. Inhibítory tvorby peny zabraňujú tvorbe peny a bublín v motorovom oleji. Ak by sa pena a bublinky vytvorili, olej by nebol schopný pokryť dôležité časti motora a udržať ich chladné.
- Modifikátory trenia: Modifikátory trenia pomáhajú znižovať trenie, keď motor pracuje pri vysokých teplotách a veľkom zaťažení. Táto prísada vám tiež môže pomôcť maximalizovať účinnosť paliva.
- Depresanty bodu tuhnutia: Toto aditívum nemá nič spoločné so skutočným liatím oleja. Depresanty bodu tuhnutia v skutočnosti pomáhajú zabrániť tvrdnutiu voskových častíc v oleji v chladných podmienkach. Výsledkom je, že motorový olej voľne tečie aj pri nízkych teplotách a motor nemusí pracovať viac, aby ho prečerpal.
- Inhibítory hrdze a korózie: Vnútorné časti motora môžu pri pôsobení kyselín a vlhkosti hrdzavieť a korodovať. Tieto aditíva vytvárajú ochranný film na vnútorných častiach motora, ktorý pomáha predchádzať takémuto poškodeniu.
- Zlepšovače viskozitného indexu: Tieto prísady pomáhajú motorovému oleju fungovať tak, ako má, napriek teplotným výkyvom.
Mazací plán
Viacerí výrobcovia ponúka komplexný mazací plán pre vaše auto.
Pár praktických rád
- Motorový olej vyberajte podľa odporúčaní výrobcu. Navyše niektoré automobilky (napr. BMW, Škoda, Volkswagen, Mercedes Benz) majú vlastné oleje a vlastné označenia.
- Motorový olej kupujte iba od hodnoverného predajcu, ktorý spolupracuje s výrobcami a overenými dodávateľmi. Pýtajte sa na pôvod oleja pri každej kúpe.
- Zlaté pravidlo je, že olej sa mení po 15 000 km alebo raz za rok. Existujú aj oleje s predĺženou životnosťou a tie sa môžu meniť raz za dva roky, alebo po najazdení 30 000 km.
- Pamätajte však, že staršie autá môžu mať zvýšenú spotrebu oleja a interval jeho výmeny je tiež kratší ako 15 000 km. Je dobré mať poruke nádobku s olejom a kontrolovať jeho hladinu a prípadne ho doliať.
- Ak dolievate olej, najlepšie je použiť olej tej istej viskozity, lebo inak miešate a meníte hustotu oleja, čo je tiež možné, ale potom by Vás mohli prekvapiť silnejšie mrazy alebo horúčavy.
- V Comcu sme si pre Vás pripravili aj praktickú Poradňu o motorových olejoch.
Ako vznikol motorový olej
Lekár John Ellis z USA skúmal účinky ropy na liečenie svojich pacientov, ale sa sklamal, keď zistil, že nemá úžitok v medicíne. Všimol si však jej potenciálne dobré mazacie schopnosti a nakoniec zanechal neistú medicínu polovice 19. storočia a dal sa na úspešne sa rozvíjajúci biznis. V roku 1866 založil firmu Continuous Oil Refining Company, trochu neskôr premenovanú na nám dobre známy Valvoline a venoval sa vývoju ropného maziva s vysokou viskozitou pre parné stroje. Nakoniec prerazil na trhu a na prelome 19. a 20. storočia sa jeho olej Valvoline stal populárnym v motoristickom športe, lebo ho používalo viacero šampiónov. Tiež sa odporúčal pre slávny Ford model T, čím získal množstvo klientov. Na scénu vstúpil spoľahlivý motorový olej, ktorý umožnil další rozvoj automobilového priemyslu.