Nemrznúce zmesi
Nemrznúce zmesy do auta na chladenie motora cez chladič. Nemrznúca zmes do ústredného kúrenia, ktorú oceníte na chate a v budove, ktorá sa nevyužíva pravidelne a priestor môže prechádzať bodom mrazu.
Nemrznúca kvapalina do chladiča
Nemrznúca kvapalina v chladiči pozostáva zo zmesi etylénglykolu (alebo propylénglykolu) a vody v pomere 50:50. Chladiaca/nemrznúca zmes sa pridáva do chladiaceho systému vozidla, ktorý zabezpečuje cirkuláciu kvapaliny v celom motore a chladiči, aby sa zabránilo prehriatiu. Ak chladiaci systém vášho vozidla funguje správne, účinne znižuje teplo produkované motorom a udržiava všetko v hladkom chode. Okrem chladenia motora má aj inú funkciu a pomáha predchádzať korózii. Bez pravidelného servisu chladiacej kvapaliny nemusí chladiaci systém fungovať tak, ako by mal, čo môže spôsobiť prehriatie motora a poškodenie, ako napríklad pokrivenú hlavu, prasknuté tesnenie hlavy alebo dokonca poruchu motora.
Chladiaca kvapalina sa nazýva aj nemrznúca zmes, pretože, nezamŕza ani pri extrémne nízkych teplotách. Keďže chladiaca kvapalina zabraňuje prehriatiu motora, zabraňuje aj jeho zamrznutiu, keď zostane stáť v chlade. Zamrznutá kvapalina môže zabrániť naštartovaniu vášho vozidla počas chladných zím. Je dôležité zabezpečiť, aby ste mali vo vozidle vždy dostatok chladiacej kvapaliny, aby ste zabránili aj predčasnej korózii chladiaceho systému. Najlepší spôsob, ako zostať na vrchole potenciálnych problémov s chladiacim systémom, je pravidelný servis chladiacej kvapaliny v dôveryhodnom autoservise.
Príznaky zhoršenej kvality nemrznúcej zmesi do chladiča
- Ukazovateľ teploty ukazuje vyššiu teplotu, ako je normálne, keď motor beží.
- Únik nemrznúcej kvapaliny a kaluže pod vozidlom (oranžová alebo zelená kvapalina).
- Spod kapoty vášho vozidla vychádza škrípavý zvuk.
- V nemrznúcej kvapaline sa začnú objavovať škvrny alebo kúsky hrdze.
- Z motora vychádza para alebo zápach podobný vriacemu javorovému sirupu.
Kedy meniť nemrznúcu zmes?
Väčšina vozidiel potrebuje servis chladiacej kvapaliny okolo 160 000 km. Niektoré staršie vozidlá však môžu vyžadovať servis častejšie. Kvapaliny, ktoré vaše vozidlo potrebuje, by sa mali v rôznych intervaloch vymieňať, aby zostali účinné. Platí to aj pre chladiacu kvapalinu. Aspoň dvakrát ročne by ste mali skontrolovať hladinu chladiacej kvapaliny - pred letnými horúčavami a pred zimnými mrazmi - a prípadne ju doliať. Presnejšie informácie o tom, kedy je potrebné prepláchnuť a vymeniť chladiacu kvapalinu vo vašom vozidle, nájdete v návode na obsluhu vozidla.
Nemrznúca zmes do ústredného kúrenia
Nemrznúce zmesi do ústredného kúrenia sú vhodným vylepšením vykurovacieho systému v budovách, v ktorých sa nežije celoročne a nachádzajú sa v oblastiach s chladnými zimami a hrozí v nich zamrznutie vody, následné poškodenie a drahá oprava. Spoľahlivo chránia vykurovací systém pred poškodením mrazom, tiež poskytujú ochranu proti korózii a usádzaniu vodného kameňa, lebo vďaka svojím vlastnostiam chránia všetky kovy bežne používané vo vykurovacích systémoch ako meď, hliník, oceľ, liatinu a zliatiny kovov. Taktiež sú neškodné pre gumy a plasty.
Najnovšie produkty sú aj ekologické, vyrobené z ľahko odbúrateľných materiálov (na báze propylénglykolu), ktoré nie sú škodlivé pre zdravie. Existujú aj nemrznúce zmesi na báze etylénglykolu, ten je však značne škodlivý pre zdravie, tak vykurovací systém musí byť dokonale tesný (pred únikom pary a kvapaliny) a treba vymeniť gumené tesnenia a nahradiť ich materiálom odolným na pôsobenie glykolov - napr. paronit. Lepšie a istejšie je však použiť zmes na báze propylénglykolu.
Pre zabezpečenie ochrany pred koróziou musia byť prípravky zmiešané v pomere 1:3 s destilovanou vodou (čiže 25% roztok), a to zabezpečí ochranu systému pred mrazmi medzi -10 až -15°C (závisí od prípravku), čo môže byť dostatočné pre väčšinu budov, ktoré sú zateplené, prípadne majú hrubšie múry. Pri riedení 1:1 (50% roztok) sa ochrana proti mrazu pohybuje medzi cca -25°C až -35°C (opäť záleží od konkrétneho výrobku).