OEM špecifikácie
Okrem priemyselných špecifikácii, jednotlivý výrobcovia automobilov (OEM) definujú svoje vlastné požiadavky na mazivá určené do motorov ich automobilov. Pre akékoľvek mazivo, ktoré chce splniť OEM špecifikáciu to znamená podstúpiť ďalšiu dodatočnú sériu testov. Použitie maziva so schválenou OEM špecifikáciou je mimoriadne dôležité najmä pri vozidlách, ktoré sú stále v záruke. Použitie nesprávneho maziva môže mať za následok zvýšené opotrebovanie či stratu záruky.
Viskozita
SAE (Society of Automotive Engineers) stupeň určuje tekutosť oleja pri vysokých a nízkych teplotách. Olej musí účinne fungovať bez ohľadu na vonkajšie podmienky, ako je teplota medzi -30 ° C a 40 ° C. Napríklad, TOTAL QUARTZ Ineo ECS má SAE stupeň 5W-30, číslo 5 označuje správanie oleja pri nízkej teplote a čislo 30 správanie pri vysokej teplote. Táto metóda sa používa pre ďalšie oleje: číslo pred W (Winter) predstavuje správanie oleja pri nízkej teplote, číslo po písmene W predstavuje vysoké teplotné správanie a vlastnosti.
Výkon
API (American Petroleum Institute)
Norma rozdeľuje oleje podľa rôznych kritérií, ako sú čistiace účinky, odolnosť proti opotrebeniu, korózii atď, podľa použitia a ich výkonu. Písmeno S sa používa, keď je olej určený pre zážihový motor, písmeno C sa používa pre vznetové motory. Pokročilejšie nasledujúce písmeno v abecede, tým vyššia je kvalita oleja. Napríklad, pre zážihý motor je medzi označeniami API SE, API SF alebo API SH, práve API SH označenie lepšej kvality.
ACEA
Európske združenie výrobcov automobilov vyvinulo štandard pod názvom ACEA a ktorá má podobu kódu (kategória / trieda). Existujú tri kategórie ACEA:
- Dve pre ľahké vozidlá (kategória A alebo B pre benzín alebo nafta motory / a kategóriu C pre zážihové i vznetové motory spĺňajúce normy Euro 4),
- Jedna pre priemyselné dieselové motory konkrétne určených pre Trucks (kategória E) .
"Euro" štandardy
Normy EU upresňujú maximálne limity pre emisie vozidiel znečistenia. Objavili sa na začiatku roku 1990. Tieto stále záväzné normy boli postupne aplikované ako Euro 1 (1993), Euro 2 (1996), Euro 3 (2000), Euro 4 (2005) a Euro 5 ( vozidlá vyrobené od októbra 2008). Cieľom je neustále zlepšovať kvalitu ovzdušia. Euro normy zahŕňajú niekoľko faktorov do vyhodnocovania znečistenia vozidlom (úroveň oxidu uhoľnatého a rôznych oxidov dusíka, jemné častice emisie, atď). Tieto Euro normy musí byť priamo uplatňovať výrobcov automobilov a zohľadňovať v konštrukcii motora. Olej svojím zložením musí podporovať efektívnu spaľovaciu činnosť motora, ako aj napríklad filtre prevných častíc pre dieslové vozidlá a iné systémy.