Vyvažovanie kolies, nepodceňujte to
Nevyvážené kolesá môžu spôsobiť veľké problémy.
Od príchodu prvých automobilov sa snažia výrobcovia zabezpečiť čo najväčší komfort jazdy a samozrejme aj jej bezpečnosť. U prvých automobilov to nebolo vôbec jednoduché a až s príchodom modernej koinštrukcie zavesenia kolies a pruženia bolo možné posunúť kmfort jazdy na novú vyššiu úroveň. Tak to bolo aj s bezpečnosťou jazdy a hlavne s ovládaním a riadením automobilu. Jednou z najdôležitejších súčastí automobilu sú kolesá, bez nich sa auto nepohne. Oni sú sú hlavným spojením auta s vozovkou. K tomu, aby pracovali tak ako to bolo navrhnuté a skonštruované, musia byť okrem iného správne vyvážené.
Vyvažovanie kolies
Ľudia si často mýlia vyvažovanie kolies s geometriou. Rozdiel je v tom, že pri vyvažovaní pracujete priamo s kolesami a pri geometrii nastavujete zavesenie kolies. Obidve tieto činnosti sú veľmi dôležité a netreba ich podceňovať. My sa budeme teraz venovať správnemu vyváženiu kolies. Mnoho ľudí si vymieňa kolesá na parkovisku, aby ušetrili za služby pneuservisu. Možno ušetria, ale za akú cenu? Práve naopak, možu si zarobiť na veľký problém. Vždy pri výmene kolies je potrebné kolesá dať vyvážiť, lebo počas používania vám môže odpadnúť olovko, alebo silnejší náraz do obrubníka, či hlbokej diery na ceste vám zmení vyváženie kolesa, čo sa neskôr prejaví v trasení volantu, alebo to môže poškodiť napríklad zavesenie kolies. Relatívne pár Eur za vyváženie vám určite stojí za to, aby ste neskôr nemali problémy pri jazde. Poctivý mechanik v pneuservise vám najprv kolesá očistí od nánosov prachu, blata a iných nečistôt, keďže neskôr po odpadnutí znečistenia môže prísť k rozhodeniu vyváženia. Samozrejme treba odstrániť staré olovká a nanovo komplet vyvážiť kolesá.
Ako sa prejaví nevyváženosť kolies?
Hlavne trasením volantu. Nevyvážené kolesá, alebo zle vyvážene kolesá vďaka odstredivej sile počas rýchleho otáčania sa dostanú do vibrácií, ktoré sú prenášané cez volantovú tyč priamo do volantu. Je to veľmi nepríjemné a zároveň aj nebezpečné počas hlavne rýchlej jazdy napríklad po diaľnici. Ďalším nebezpečenstvom pre automobil s nevyváženými kolesami sú vibrácie, ktoré zachytáva pružiaci systém vozidla. Významne tým trpí zavesenie kolies a taktiež celý podvozok a od podvozku aj karoséria. No a v konečmom dôsledku to bude nepríjemné aj posádke vozidla.
Naša rada
Niekedy nie je dobré šetriť za každú cenu na všetkom. Treba si uvedomiť, že vyváženie kolies nie je drahá záležitosť v porovnaní s možnými problémami, ktoré môžu nastať pri zle vyvážených kolesách. Na Slovensku máme, žiaľ, veľa ciest v zlom stave a na aute si to "odskáču" ako prvé kolesá, zavesenie kolies a pruženie.
Prečítajte si tiež
- VW GOLF GTI Ikona športových hatchbackov
- Pes a mačka v aute
- Koľko stojí diaľničná známka v roku 2025?
- Audi Quattro je epicky legendárne
- Legendy DTM: Mercedes-Benz vs. BMW
- Namiesto angličáku vrak? Not wheels prichádza.
- Niki Lauda a jeho život legendy formule 1
- Brzdové kotúče a bezpečnosť
- Turbo a kompresor - výkon nado všetko
- Tyčky stabilizátora ako naši pomocníci
- EGR Ventil ako kámoš aj potiažista
- Momentový kľúč je kľúčový
- Eznamka.sk - kde sú diaľničné známky doma
- Celoročné pneumatiky po celý rok
- Filtre a oleje