Plastické mazivá
Plastické mazivá sa vyznačujú rôzne tuhou pastovitou konzistenciou a používajú sa všade tam, kde nie je možné alebo technicky vhodné použiť oleje. Nižšie sme si pripravili rozsiahly text, ktorý Vám pomôže vybrať si to správne mazivo.
Čo je mazivo
Mazivá sú tuhé alebo polotuhé a zvyčajne sa skladajú z mydla emulgovaného s minerálnym alebo rastlinným olejom a z aditív. Plastické mazivá majú vysokú počiatočnú viskozitu, ktorá po nanesení klesá, aby sa dosiahol efekt olejom mazaného ložiska s približne rovnakou viskozitou, akú má základný olej použitý v plastickom mazive. Táto zmena viskozity sa nazýva zriedenie nanesením. Plastické mazivá sa používajú na mazanie komponentov, ktoré sa mažú len zriedkavo a kde by mazací olej nezostal na svojom mieste. Pôsobia aj ako tesnenia, ktoré zabraňujú vnikaniu vody a nestlačiteľných materiálov. Plastické mazivo je typ automobilového maziva, ktoré sa používa na ochranu automobilových dielov pred trením. Je vhodné na mazanie ložísk, kĺbov, reťazí, ozubených kolies, podvozku.
Plastické mazivo a jeho typy
Existuje viacero typov plastického maziva, niektoré sú vysokoodolné a používajú sa v náročných priemyselných aplikáciách. Nie všetky sa preto uplatňujú v automobiloch. Nižšie je výber niektorých mazív používaných v automobiloch.
- Lítiové plastické mazivo
Lítiové plastické mazivo je viacúčelové plastické mazivo známe svojou odolnosťou, vysokou viskozitou a stabilitou. Poskytuje dlhodobú ochranu proti korózii, oxidácii, extrémnym teplotám a opotrebovaniu. Lítiové a lítiovo-komplexné plastické mazivá sa vyznačujú aj vynikajúcim mazaním, dobrou odolnosťou voči vode a schopnosťou odolávať vysokému tlaku a nárazovému zaťaženiu. Sú vhodné na rôzne aplikácie vrátane použitia v automobilovom priemysle, záhradníctve, priemysle, domácnosti a náročných aplikáciách typu kov na kov.
- Vápnikové plastické mazivo
Vápnikové plastické mazivo je jedným z prvých plastických mazív, ktoré bolo vyrobené na všeobecné použitie. Medzi kľúčové vlastnosti tohto viacúčelového plastického maziva patrí veľká odolnosť voči vode, dobrá ochrana proti korózii a veľká mechanická stabilita. Toto mazivo je však najlepšie používať pri nižších teplotách, pretože vysoké teploty môžu spôsobiť zmeny v jeho štruktúre. V súčasnosti sa vápenaté plastické mazivo a vápenaté komplexné mazivo používa najmä v námorníctve, priemysle, automobilovom priemysle a poľnohospodárstve.
- Sodíkové plastické mazivo
Sodíkové plastické mazivo sa vyrába zmiešaním sodného mydla s prísadami a základnými olejmi. Takáto zmes sa dovre nanáša, má vysoký bod tekutosti, vynikajúcu ochranu proti korózii a dobré mazanie, ale má slabú odolnosť proti vode a oxidačnú stabilitu. Vzhľadom na svoje nevýhody sa v súčasnosti sodíkové mazivo používa najmä na mazanie valivých kontaktných ložísk. Okrem toho sa bežne mieša s inými plastickými mazivami v snahe vyrobiť plastické mazivo vyššej kvality a hodnoty.
- Hliníkové komplexné plastické mazivo
Hliníkové komplexné plastické mazivo má mnoho výhod - odoláva extrémne vysokým teplotám, má pôsobivé vodoodolné vlastnosti, zabraňuje korózii a oxidácii a má dobrú nanášaciu stabilitu. Hliníkové komplexné mazivá sa najlepšie používajú v potravinárskom priemysle, ale sú známe aj vynikajúcimi výsledkami pri použití v automobilovom priemysle, pri frézovaní ocele, v stavebníctve a poľnohospodárstve.
Vlastnosti plastického maziva
Typ maziva |
Bod tavenia °C |
Max. prevádzková teplota °C |
Odpudivosť vody | Použitie pri vysokých teplotách |
---|---|---|---|---|
Lítiové | 160-200 | 125 | dobrá | dobré |
Vápnikové | 100 | <80 | dobrá | veľmi zlé |
Sodíkové | 170-190 | 125 | slabá | dobré |
Hliníkové komplexné | >260 | 160 | výborná | výborné |
Použitie plastického maziva
- Ochrana pred vodou a ochrana proti korózii a hrdzi
- Udržiavanie čistého motora bez prachu a nečistôt
- Dlhodobá odolnosť proti treniu
- Zníženie hluku spôsobeného motorom
- Zníženie opotrebovania
Čo zvážiť pri kúpe maziva
Základový olej
Základný olej predstavuje základ každého maziva a jeho typ určuje celkový výkon daného plastického maziva. Tri hlavné typy základových olejov sú minerálne, syntetické a rastlinné oleje. Syntetické oleje sa považujú za oleje s najlepšími výsledkami z hľadiska ochrany, výkonu, odolnosti voči teplotám a poveternostným vplyvom, za ktorými nasleduje dobrá nanášacia schopnosť.
Aditíva
Aditíva sa používajú na zlepšenie vlastností a kvalít každého plastického maziva a zvýšenie jeho výkonu. Najbežnejšími aditívami sú prísady do extrémnych tlakov, inhibítory oxidácie, hrdze a korózie, polyméry používané na zvýšenie priľnavosti, nerozpustné pevné látky a prísady, ktoré poskytujú zvýšenú ochranu proti opotrebovaniu. Do každého plastického maziva sa pridávajú aj určité farbivá a pigmenty.
Zahusťovadlo
Zahusťovadlá sa používajú na to, aby sa všetky zložky plastického maziva lepšie spojili, čím sa zvyšuje celková účinnosť každého plastického maziva. Typy zahusťovadiel, ktoré sa bežne používajú, sú jednoduché a komplexné mydlá, ktoré sú založené na zlúčeninách lítia, vápnika, hliníka, sodíka a bária. Okrem toho sa môžu použiť aj niektoré nemydlové zahusťovadlá, ako napríklad zahusťovadlá na báze ílu a polyuretánu, ktoré dodávajú mazivu konzistenciu.
Viskozita
Viskozita plastického maziva určuje jeho schopnosť zostať stabilné a poskytovať účinnú ochranu proti treniu. Vyššia viskozita poskytuje väčšiu stabilitu, keď je plastické mazivo vystavené ťažkým, pomalým zaťaženiam, zatiaľ čo nižšia viskozita je ideálna pre vysokorýchlostné aplikácie.
Konzistencia
Konzistencia je vlastnosť definovaná americkým Národným inštitútom pre mazivá (NLGI), ktorá sa používa na určenie úrovne mäkkosti alebo tvrdosti každého plastického maziva. Každému plastickému mazivu je pridelené špecifické číslo NLGI, ktoré sa pohybuje od 000 do 6. Tieto stupne NLGI sa potom používajú na vyjadrenie úrovne konzistencie každého plastického maziva.
- NLGI 000 - tekuté mazivo
- NLGI 00 - polotekuté mazivo
- NLGI 0 - veľmi mäkké mazivo
- NLGI 1 - mäkké mazivo
- NLGI 2 - normálne mazivo
- NLGI 3 - pevné mazivo
- NLGI 4 - veľmi pevné mazivo
- NLGI 5 - tvrdé mazivo
- NLGI 6 - veľmi tvrdé mazivo
Mazivo s konzistenciou 2 je bežne používaným v automobiloch a mazivo s číslom 1 sa používa tiež, ale vo veľmi chladných klimatických zónach.
Mazivo v automobilovom priemysle a jeho konzistencia
V automobilovom priemysle sa často používa dvojpísmenové označenie na špecifikáciu typu maziva, ktoré sa má použiť. Existujú tri hlavné typy plastických mazív: GP, MP a EP a potom aj ďalšie typy, ako AP, GC, LB a iné.
Mazivo na všeobecné použitie (GP) by sa teoreticky mohlo používať kdekoľvek. Ide o univerzálne mazivo, ktoré je ideálne na vŕzgajúce ploty aj na hrkotajúce autá. Mazivá GP sú lacnejšie a je lepšie ich použiť na málo zaťažované ložiská, ktoré si vyžadujú časté mazanie.
Viacúčelové mazivo (MP) sa zaraďuje sa medzi mazivá s číslom NLGI 2. Je dobré na mazanie dôležitejších častí, ako je jednoduchý otočný záves, a nemusia vyžadovať tak časté premazávanie.
Plastické mazivo na extrémny tlak (EP). Použitie plastického maziva AP alebo MP v situáciách, keď bude mazivo vystavené takýmto vysokým tlakom, môže z dlhodobého hľadiska spôsobiť väčšie opotrebovanie strojov. Plastické mazivo EP sa však môže používať takmer všade, kde by bolo potrebné použiť plastické mazivo AP alebo MP. Plastické mazivo EP zvyčajne obsahuje molybdén a/alebo grafit, ktorý v mazive poskytuje dodatočnú ochrannú vrstvu a výrazne znižuje trenie medzi rôznymi časťami.
GC mazivo sa odporúča na nápravy a ložiská kolies, zatiaľ čo LB mazivo je priemyselným štandardom na podvozok a používa sa na koncovky spojovacích tyčí, guľové kĺby, U-kĺby a hriadele riadiacich ramien. Vysokokvalitné mazivá s dlhou životnosťou, ako napríklad lítiové mazivo vyrobené z oleja s nízkym bodom tuhnutia a obsahujúce malé množstvo tuhého maziva, napríklad MoS2, s konzistenciou 4, sa uprednostňujú na jednorazové mazanie klzných plôch.
Pre každý typ plastického maziva (GP, MP, EP) existujú celé druhy značiek plastických mazív. Napríklad v rámci kategórie plastického maziva EP existuje podsekcia pre plastické mazivo Moly EP, ktoré obsahuje disulfid molybdénu. Mazivá s obsahom disulfidu molybdénu sú zvyčajne vhodnejšie na miesta s veľkým množstvom nečistôt a prachu. Ďalším skvelým príkladom, ktorý stojí za zmienku, je syntetické plastické mazivo alebo syntetické zmesné mazivo. Mazivá so syntetickými zmesami sú odolnejšie voči oxidácii a môžu sa používať na osobné aj nákladné vozidlá. Medzi výhody syntetických zmesí patrí aj zvýšená ochrana pri nižších teplotách. Plne syntetické plastické mazivo má všetky tieto vlastnosti a navyše odolnosť voči oxidácii pri vysokých teplotách.
- Stránky:
- 1
- 2
- Stránky:
- 1
- 2