Prevodové oleje
V ponuke máme prevodové oleje pre manuálne aj automatické prevodovky. Prevodový olej maže ložiská a kovové časti v manuálnej prevodovke vozidla a zabraňuje ich obrusovaniu pri pohybe. V automatickej prevodovke okrem mazania pohyblivých časti zabezpečuje aj hydraulický tlak a trenie, aby vnútorné časti fungovali. Prevodový olej v manuálnych aj automatických prevodovkách pomáha udržiavať prevodovku chladnú. Dôležitou vlastnosťou prevodového oleja je viskozita a nižšie Vám poradíme, ako si vybrať ten správny typ oleja.
Radenie prevodových stupňov je pre súčiastky auta náročné na opotrebovanie, a preto sa používa prevodový olej, ktorý umožňuje ľahké radenie bez opotrebovania. Olej pre manuálne prevodovky sa používa už od začiatkov automobilizmu a olej pre automatické prevodovky vznikol v 40. rokoch minulého storočia.
Typy prevodových olejov
Ako je už zrejmé z predchádzajúcich odstavcov, prevodový olej sa delí na dve základné skupiny podľa typu prevodovky:
- prevodový olej pre automatickú prevodovku
- prevodový olej pre manuálnu prevodovku
Potom sa oleje delia podľa svojho zloženia:
- syntetický prevodový olej – vhodný pre novšie autá a športové autá, ale má kratšiu životnosť
- minerálny prevodový olej – vhodnejší pre staršie modely áut, má dlhšiu životnosť
- špeciálne prevodové oleje – používané a špecifikované v rôznych typoch prevodoviek vrátane modelov CVT a dvojspojkových prevodoviek.
Zatiaľ čo minerálny prevodový olej sa vyrába zo surovej ropy a pretváraním uhľovodíkov pre špecifikácie rôznych vozidiel, syntetický prevodový olej sa vytvára prostredníctvom rôznych chemických reakcií. Tento typ prevodového oleja sa pri vysokých teplotách menej rozkladá, oxiduje alebo riedi.
Pre správne fungovanie vášho auta je dôležité vedieť, aký špecifický prevodový olej vyžaduje vaša prevodovka. Taktiež si treba pozrieť interval výmeny oleja v technickej dokumentácii auta alebo sa spýtať mechanika.
Viskozita prevodového oleja
70W | -55°C |
75W | -40°C |
80W | -26°C |
85W | -12°C |
Americká SAE (Society of Automotive Engineers) zostavila aj klasifikáciu prevodových olejov a používa rovnaký systém ako pri motorových olejoch. Viskozita sa delí na zimnú (číslo a písmeno W) a letnú (len číslo). Čísla sú vyššie ako pri klasifikácii motorových olejov, ale neznamenajú nižšie a vyššie teploty v °C. Používajú sa na jednoznačné rozlíšenie prevodového a motorového oleja. Pre názorný príklad viskozity prevodového oleja a jej vhodnosti do klimatických podmienok uvádzame tabuľku. Letné čísla ako 80, 85, 90, 140, 250 majú rozdielne úrovne viskozity oleja pri prevádzke medzi 20 až 100 °C, ale všetky sa dajú použiť v našich podmienkach. Pre zimné teploty sú u nás ideálne prevodové oleje s viskozitou 75W a 80W.
Prevodový olej do automatickej prevodovky
Je povinný v autách s automatickou prevodovkou, ale používa sa aj v niektorých modernejších automobiloch s manuálnou prevodovkou. Pomáha pri rôznych funkciách ako mazanie prevodovky, činnosť meniča krútiaceho momentu, činnosť telesa ventilu, fungovanie trenia spojky, trenie brzdového pásu, chladenie prevodovky.
Prevodový olej do manuálnej prevodovky
Je používaný vo väčšine áut s manuálnym radením prevodových stupňov. Pri manuálnych prevodovkách sa najčastejšie používa olej s viskozitou 75W-140W. Veľa nových modelov automobilov s manuálnou prevodovkou však používa olej pre automatické prevodovky.
Výkonnostná charakteristika pre prevodový olej
Prevodovky sa vyznačujú rôznymi výkonnostnými charakteristikami, a preto aj prevodový olej ich zohľadňuje a člení sa na viacero kategórií. Pri jeho správnom výbere, treba pozrieť odporúčania pre vaše vozidlo, prípadne detailnejšie popisy pri jednotlivých olejoch. Výberom správnej kategórie zvyšujete ochranu prevodovky a jej komponentov proti opotrebovaniu. Základná výkonnostná charakteristika je od GL-1 po GL-6.
- GL-1 sú jednoduchšie prevodovky v starších autách a veteránoch.
- GL-2 sú v starších výkonnejších autách.
- GL-3 sú pre prevodovky so stredným až vysokým zaťažením a pre nápravy s kužeľovými ozubenými kolesami.
- GL-4 sú pre novšie vozidlá, nákladné autá a traktory s vysokým zaťažením, ktoré používajú nápravy s kužeľovými ozubenými kolesami.
- GL-5 sú pre vozidlá (osobné autá, poľnohospodárske stroje) s vysokým zaťažením hypoidných prevodov, ktoré sú navyše vystavené aj nárazovému zaťaženiu.
- GL-6 sú pre extrémne zaťažené hypoidné prevody.
Ako vyzerá správny prevodový olej?
Vo všeobecnosti má olej do automatickej prevodovky redšiu konzistenciu a je číry s červeným odtieňom, hoci niektoré kvapaliny do automatických prevodoviek sú v súčasnosti modrozelené, fialové alebo dokonca jantárové, v závislosti od výrobcu. Vďaka tomu ju možno ľahko rozlíšiť motorový olej od ostatných kvapalín, ktoré pretekajú vaším vozidlom a odhaliť jeho únik.
Na druhej strane kvapalina do manuálnej prevodovky má zvyčajne tmavšiu farbu a hustejšiu konzistenciu. Bude mať aj silnejší zápach.
Ako často by sa mal meniť prevodový olej?
Časom sa prevodový olej rozkladá a zanáša časticami a nečistotami. Hoci ho nie je potrebné meniť tak často ako napríklad motorový olej, je dôležité ho pozorne sledovať a pravidelne kontrolovať. Ťahanie ťažkých nákladov, jazda v meste so zastavovaním a rozjazdom a nepriaznivé poveternostné podmienky môžu spôsobiť väčšie zaťaženie vašej prevodovky. Preto prevodový olej môže mať aj kratšiu životnosť. Ak je hladina prevodového oleja nízka alebo sa začal rozkladať, zaznamenáte zníženie výkonu pri radení alebo zaraďovaní prevodových stupňov. Môže sa zvýšiť aj riziko poškodenia vnútorných prevodov a dielov, pretože sa začnú obrusovať v dôsledku nedostatku maziva.
Niektorí výrobcovia v závislosti od štýlu jazdy a typu prevodovky vášho vozidla odporúčajú meniť prevodový olej každých 50 000 - 100 000 km. Je však dôležité poznamenať, že sa to môže líšiť v závislosti od značky a modelu vášho vozidla. Vždy sa riaďte odporúčaniami výrobcu pre vaše auto. V prípade áut s automatickou prevodovkou je interval výmeny ešte kratší a môže byť aj 30 000 km. Opäť sa však riaďte odporúčaniami výrobcu vozidla.
Príznaky nízkej hladiny alebo zhoršenej kvality prevodového oleja
- Prehriatie prevodovky je hlavnou príčinou poruchy prevodovky.
- Preklzávanie prevodovky, ktoré spôsobí vyššie otáčky motora a pocit, akoby ste nemali výkon.
- Kaluže, ktoré sa objavia pod zaparkovaným autom môžu pochádzať z unikajúceho prevodového oleja.
- Zmena farby oleja zo svetlej, čírej (zvyčajne červenej, ale v niektorých vozidlách má aj inú farbu) na tmavšiu hnedú alebo blatovo zelenú môže byť kľúčovým indikátorom, že je čas na výmenu kvapaliny.
- Zvýšená hlučnosť pri zrýchľovaní alebo prejazde zákrutami môže indikovať problém s prevodovkou. Okrem toho môže prevodovka s nedostatkom kvapaliny vydávať kvílivý alebo bzučiaci zvuk.
- Vŕzganie je iným častým znakom nedostatku oleja v prevodovke, keď štartujete vozidlo.
- Výstražná kontrolka: Mnohé moderné vozidlá sú vybavené signalizáciou, ktorá vás informuje o probléme s prevodovkou. Ak si niekedy všimnete kontrolku na prístrojovej doske, ktorá signalizuje vysokú teplotu prevodovky, znamená to, že vaša prevodová kvapalina je teplejšia, ako by mala byť. Taktiež pamätajte, že kontrolka motora sa netýka vždy len motora - môže sa rozsvietiť aj v prípade problému s prevodovkou.
- Ťažkosti pri radení ako oneskorenie alebo prešmykovanie, kĺzanie, nárazy a zvuky, môžu byť kľúčovými indikátormi toho, že máte problém s prevodovým olejom.
- Preklzávanie prevodovky alebo pretáčanie motora pri prejazde zákrutami je indikátorom toho, že máte málo kvapaliny a nie je jej dostatok na to, aby sa zberač kvapaliny v panvičke udržal ponorený.
- Mierny zápach horľaviny, najmä ak je nezvyčajne štipľavý, môže byť ďalším znakom, že máte problém s prevodovou kvapalinou.
Ak je hladina oleja nízka, môže to mať za následok trvalé poškodenie prevodovky vášho vozidla a viesť k nákladným opravám. V prípade, že úplne chýba prevodový olej, len s ťažkosťami zaradíte rýchlosť, ledva sa pohnete, alebo aj vôbec nezaradíte. To platí najmä v prípade, ak máte auto s automatickou prevodovkou. Vtedy je najvyšší čas nechať odviezť auto do servisu.