Termostaty v aute - Ako fungujú
Úplne všetko o termostatoch v automobiloch.
Čo je termostat chladenia
Termostat je veľmi dôležitou súčasťou chladiaceho systému vozidla. Predstavte si termostat ako tajného hrdinu chladiaceho systému vášho auta, zázrak moderného inžinierstva, ktorý drží „srdce“ vášho vozidla - motor - v dokonalej rovnováhe. Tento šikovný malý prístroj neúnavne riadi tok chladiacej kvapaliny, zabezpečujúc, aby motor pracoval v deálnej teplote. Vďaka termostatu váš motor nie len šetrí palivo, ale tiež beží ticho a hladko, predlžujúc životnosť všetkých jeho dôležitých častí.
Obr. termostatu používaného v automobilových chladiacich systémoch.
Ako funguje termostat
Termostat je v podstate termicky riadený ventil, ktorý sa otvára a zatvára v závislosti od teploty chladiacej kvapaliny. Funguje na jednoduchom princípe rozpínania a zmršťovania, ktorý ovláda prietok chladiacej kvapaliny medzi motorom a chladičom.
Studený motor: Keď je motor studený, termostat je v zatvorenej pozícii. Vosková kapsula, ktorá obsahuje termo rozpínajúci sa vosk, je v tomto stave zmrštená a ventil termostatu zabraňuje prechodu chladiacej kvapaliny do chladiča. Chladiaca kvapalina tak cirkuluje iba v malom okruhu vnútri motora, čo pomáha rýchlejšie dosiahnuť optimálnu prevádzkovú teplotu.
Zahrievanie motora: Ako sa motor zahrieva, vosk vo voskovej kapsule sa začne rozpínať. Tento rozpínajúci sa vosk pôsobí na mechanizmus, ktorý postupne otvára ventil termostatu.
Optimálna pracovná teplota: Keď motor dosiahne svoju optimálnu pracovnú teplotu (často okolo 90°C), termostat je úplne otvorený. Rozpínajúci sa vosk už ventil udržiava v otvorenej pozícii, čo umožňuje voľný prietok chladiacej kvapaliny do chladiča, kde sa odovzdáva teplo do okolitého vzduchu.
Chladenie kvapaliny: Po prechode cez chladič je chladiaca kvapalina ochladená a následne je opäť cirkulovaná späť do motora, kde absorbuje prebytočné teplo a cyklus sa opakuje.
Obr 1. detailne znázorňuje termostat v motore auta, jeho fungovanie v zatvorenom a otvorenom stave a jeho hlavné časti- voskovú kapsulu pružinu a ventil. Demonštruje tok chladiacej kvapaliny cez motor a chladič
Obr. 2 zobrazuje ako termostat funguje pri rôznych teplotných podmienkach motora.
Nesprávne fungovanie termostatu
Ak termostat nefunguje správne (ak je stále otvorený alebo stále zatvorený), môže to viesť k problémom, ako sú prehrievanie motora alebo neefektívny chladiaci systém, ktorý nemôže udržať motor v optimálnej pracovnej teplote. To môže mať za následok zvýšené opotrebenie motora a znižovanie jeho životnosti.
Diagnostika termostatu:
Na overenie funkčnosti termostatu je potrebné vykonať viaceré kroky, vrátane zahrievania motora a merania teploty hadice spojenej s chladičom a termostatom. Ak je hadica studená, systém pracuje správne. Maximálna teplota termostatu by nemala presiahnuť 84 – 90 °C. Životnosť termostatu obvykle nepresahuje 100 000 km, a odporúča sa vykonávať pravidelné kontroly aspoň raz ročne. Vykonávanie týchto kontrol je najlepšie zveriť do rúk odborníkom.
Aké môžu byť poruchy termostatu:
- Termostatové ventily fungujú nepravidelne.
- Strata tlaku v chladiacom systéme.
- Nedokonalé otváranie termostatových ventilov.
- Nesprávne načasovanie otvárania ventilov.
- Opotrebenie alebo poškodenie termo- citlivej zložky
- Chybné fungovanie komponentov.
- Opotrebenie alebo poškodenie kompresora.
Príznaky porúch termostatu:
- Nedostatočné alebo nadmerné ohrievanie motora.
- Zvýšená spotreba paliva.
- Spotreba paliva prekračuje normu
- Znížená efektívnosť motora.
- Rozsvietenie kontrolky motora.
Príčiny porúch termostatu:
- Vysoké vibračné záťaže.
- Nestály chod motora.
- Nepevné ukotvenie.
- Nedostatočná hladina chladiacej kvapaliny.
- Prítomnosť oleja v termostate.
- Poruchy chladiaceho ventilátora.
- Vysoký tlak v systéme.
- Silné upchávanie systéme.
Výmena termostatu:
Porucha termostatu môže spôsobiť nadmernú spotrebu paliva, hlavne pri vykurovaní. Ak dôjde k zlyhaniu termostatu, jeho výmena je nevyhnutná. Náklady na výmenu nie sú vysoké, preto sa odporúča uskutočniť výmenu ihneď po zistení poruchy. Jedná sa o opravu, ktorú zvládne skúsený vodič. Oprava zahŕňa demontáž starého termostatu a odstránenie časti chladiacej kvapaliny, ktorú následne treba doplniť. Na záver je dôležité overiť funkčnosť chladiaceho systému na skúšobnej jazde. Vždy je však dobré postupovať opatrne pri manipulácii s časťami motora, najmä ak nie ste odborník na autá a ak si nie ste istí svojimi schopnosťami, navštívte servis.
Pre kúpu náhradných dielov navštívte náš e-shop kde ponúkame širokú škálu auto-dielov za výhodné ceny.
Kde v aute môžeme nájsť termostat ?
Termostat v aute sa typicky nachádza medzi motorom a chladičom a jeho presná poloha môže byť rôzna v závislosti od modelu a typu vozidla.
Tu je niekoľko bežných miest, kde sa môže nachádzať termostat:
- Na konci chladiacej hadice: Často sa termostat nachádza tam, kde horná chladiaca hadica vychádza z chladiča a pripája sa k motoru. Toto umiestnenie je logické, pretože termostat musí regulovať prietok chladiacej kvapaliny do chladiča.
- V blízkosti hlavy motora: Termostat môže byť tiež umiestnený blízko hlavy motora, kde môže priamo monitorovať teplotu motora a efektívne ovládať tok chladiacej kvapaliny.
- V termostatovom puzdre: Termostat je často ukrytý v špeciálnom puzdre, ktoré je pripevnené k motoru. Toto puzdro je obvykle vyrobené z kovu alebo plastu a je viditeľné po odstránení chladiacej hadice.
- V blízkosti vodného čerpadla: V niektorých vozidlách sa termostat nachádza v blízkosti vodného čerpadla, ktoré je kľúčovou súčasťou chladiaceho systému.
Obr. motorového priestoru auta, kde sa zvyčajne nachádza termostat chladiaceho systému. Termostat je často umiestnený v hornej a prednej časti motora, blízko miesta, kde sa horná hadica chladiča pripája k motoru.
Ak chcete nájsť termostat vo vašom aute, je dobré sa pozrieť do servisného manuálu vozidla, kde by mala byť jeho poloha presne popísaná. V novších a moderných vozidlách, najmä tých s pokročilými motorovými technológiami a systémami riadenia sa nachádzajú elektronické termostaty, ktoré sú vysoko efektívnou súčasťou chladiaceho systému, ktorý používa elektronické senzory a riadiace jednotky (ECU – Engine Control Unit) na presnejšiu reguláciu teploty motora.
Elektronické termostaty
poskytujú oveľa presnejšiu kontrolu teploty ako mechanické termostaty. Toto umožňuje motoru pracovať v optimálnejšom teplotnom rozsahu, čo zvyšuje efektivitu paliva a znižuje emisie. Vďaka elektronickému riadeniu môže termostat rýchlejšie reagovať na zmeny teploty, čím sa predlžuje životnosť motora. Môžu byť integrované s inými systémami vozidla, ako sú systémy na znižovanie emisií, čo umožňuje lepšiu celkovú výkonnosť vozidla.
Obrázok elektronického termostatu ukazuje detailný pohľad na vnútorné elektronické komponenty, senzory a obvody termostatu, vrátane elektronických prvkov, teplotného senzora a s ním spojeného káblovania.
NEZABUDNITE! Pri výbere termostatu je dôležité zvoliť typ, ktorý je kompatibilný s vaším vozidlom a spĺňa špecifické požiadavky vášho motorového systému. Výber konzultujte s odborníkom a riaďte sa odporúčaniami výrobcu vášho vozidla.
Prečítajte si tiež
- VW GOLF GTI Ikona športových hatchbackov
- Pes a mačka v aute
- Koľko stojí diaľničná známka v roku 2025?
- Audi Quattro je epicky legendárne
- Legendy DTM: Mercedes-Benz vs. BMW
- Namiesto angličáku vrak? Not wheels prichádza.
- Niki Lauda a jeho život legendy formule 1
- Brzdové kotúče a bezpečnosť
- Turbo a kompresor - výkon nado všetko
- Tyčky stabilizátora ako naši pomocníci
- EGR Ventil ako kámoš aj potiažista
- Momentový kľúč je kľúčový
- Eznamka.sk - kde sú diaľničné známky doma
- Celoročné pneumatiky po celý rok
- Filtre a oleje