Osobný odber už aj v Bratislave. Svoje objednávky si môžete vyzdvihnúť osobne na adrese Rudroffova 1, 831 06 Bratislava.
Skopírované do schránky
Facebook
Twitter
Skopírovať odkaz

Turbo a kompresor - výkon nado všetko

Súčasť motora, ktorá vie potešiť športové srdce vodiča. A občas aj zarmútiť.

Turbo, alebo správne turbodúchadlo je dôležitou súčasťou moderných motorov, najmä v automobilovom priemysle. Je to zariadenie, ktoré zvyšuje výkon motora tým, že stláča vzduch, ktorý vstupuje do spaľovacej komory. Tento proces umožňuje, aby motor spálil viac paliva a vyprodukoval viac energie.

Kompresor je na rozdiel od turba... pohanany elektirckym motorom a pracuje neustale...

Kompresor motora je zariadenie používané v spaľovacích motoroch, ktoré zvyšuje množstvo vzduchu vstupujúceho do valcov motora. Tým, že kompresor stlačí nasávaný vzduch, zvyšuje jeho hustotu a umožňuje, aby sa do spaľovacej komory dostalo viac vzduchu spolu s väčším množstvom paliva. Tento proces zvyšuje výkon motora, pretože umožňuje spaľovanie väčšieho množstva zmesi paliva a vzduchu, čo vedie k vyššiemu krútiacemu momentu a výkonu.

Kompresory sa používajú najmä v motoroch s vysokým výkonom, ako sú športové a závodné vozidlá, ale aj v niektorých osobných a úžitkových vozidlách na zlepšenie výkonu a efektívnosti. Kompresory môžu byť mechanicky poháňané priamo od motora (tzv. roots alebo twin-screw kompresory), alebo môžu byť poháňané elektricky. Na rozdiel od turbodúchadiel, ktoré využívajú výfukové plyny na pohon, kompresory motora zvyčajne odoberajú mechanickú energiu priamo od motora.

Ako funguje turbodúchadlo?

Turbodúchadlo sa skladá z dvoch hlavných častí: turbíny a kompresora. Tieto dve časti sú navzájom prepojené spoločnou hriadeľou.

Turbo AKA Turbína

Táto časť je poháňaná výfukovými plynmi motora. Keď horúce plyny prechádzajú cez turbínu, roztočia ju. To umožňuje poháňať kompresor na druhej strane hriadeľa.

Kompresor

Kompresor nasáva čerstvý vzduch a stláča ho, čím zvyšuje jeho hustotu. Tento stlačený vzduch je potom vtlačený do spaľovacej komory motora, kde sa zmieša s palivom. Výsledkom je efektívnejšie spaľovanie a vyšší výkon motora.

Výhody používania turbodúchadla

Použitie turbodúchadla prináša niekoľko významných výhod.

Zvýšený výkon

Jednou z najväčších výhod turbodúchadla je zvýšenie výkonu motora bez potreby zvyšovania jeho objemu. To znamená, že menší motor s turbodúchadlom môže produkovať rovnaký alebo väčší výkon ako väčší motor bez neho.

Zlepšená efektívnosť paliva

Turbodúchadlá umožňujú motorom efektívnejšie využívať palivo, čo môže viesť k zníženej spotrebe a nižším emisiám.

Nižšie emisie

Vďaka efektívnejšiemu spaľovaniu paliva sú emisie škodlivých plynov, ako je oxid uhličitý a oxidy dusíka, nižšie. To pomáha splniť prísne environmentálne normy.

Nevýhody turbodúchadla

Napriek mnohým výhodám majú turbodúchadlá aj svoje nevýhody.

Komplexnosť a náklady

Turbodúchadlá zvyšujú komplexnosť motorov, čo môže viesť k vyšším nákladom na údržbu a opravy.

Turbodiera

Tento fenomén sa vyskytuje, keď je oneskorenie medzi stlačením plynového pedálu a zvýšením výkonu. Toto je spôsobené časom potrebným na roztočenie turbíny.

Potenciálna preťaženosť motora

Pretože turbodúchadlo zvyšuje tlak vzduchu vstupujúceho do motora, môže to viesť k nadmernému namáhaniu jeho komponentov, ak nie sú správne navrhnuté a udržiavané.

Oprava a výmena turba

Výmena turba alebo kompresora motora je technicky náročný proces, ktorý vyžaduje pokročilé technické znalosti a špeciálne nástroje. Tento proces zahŕňa prístup k motorovému priestoru, demontáž viacerých komponentov a často aj úpravu alebo výmenu pripojení, ako sú hadice, potrubia a montážne prvky. Komplexnosť výmeny závisí od typu vozidla, umiestnenia komponentu v motorovom priestore a dostupnosti dielov.

Náročnosť výmeny zahŕňa tieto kľúčové aspekty

Prístupnosť a demontáž:

Turbo alebo kompresor môže byť umiestnený na ťažko prístupných miestach, čo môže vyžadovať odstránenie ďalších komponentov, ako sú výfukové potrubie, sacie potrubie, alebo chladič. Pre turbodúchadlá je potrebné odpojiť aj výfukové a nasávacie systémy, čo môže byť komplikované kvôli tesneniam a spojeniam, ktoré sa môžu časom zapiecť.

Prepojenie s ostatnými systémami:

Turbo alebo kompresor je často prepojený s ďalšími systémami, ako je chladenie, mazanie a elektronika. Pri výmene je potrebné tieto systémy správne odpojiť a po inštalácii nového komponentu znovu pripojiť, pričom treba dbať na správne fungovanie všetkých pripojení.

Kalibrácia a nastavenie:

Po inštalácii nového turba alebo kompresora môže byť potrebné vykonať kalibráciu motora, aby sa zabezpečila správna funkčnosť a optimálny výkon. Toto môže zahŕňať aktualizáciu softvéru riadiacej jednotky motora (ECU) alebo nastavenie systémov palivového a vzduchového manažmentu.

Bezpečnostné a funkčné kontroly:

Po inštalácii je nevyhnutné vykonať dôkladné kontroly, aby sa zabezpečilo, že všetky komponenty sú správne namontované a fungujú, a že nedochádza k úniku oleja, vzduchu alebo výfukových plynov. Nesprávna inštalácia môže viesť k vážnym mechanickým poruchám alebo zlyhaniu motora.

Na záver

Turbodúchadlá sú kľúčovou technológiou pre moderné motory, ktoré kombinujú vyšší výkon s lepšou palivovou efektívnosťou. Ich schopnosť znižovať emisie a zlepšovať výkon robí z nich neoddeliteľnú súčasť budúcnosti automobilového priemyslu. Avšak, ako pri každej technológii, je dôležité brať do úvahy ich potenciálne nevýhody a zabezpečiť správnu údržbu motora, aby sa maximalizovali ich prínosy. Treba tiež pamätať na to, že turbo je relatívne drahý diel a tak si vyžaduje zvýšenú pozornosť počas prevádzky.


Prečítajte si tiež

x

Novinky emailom

Vložte Vašu e-mail adresu a dostávajte novinky.




x

Váš nákupný košík


UPOZORNENIE



Prebehla aktualizácia cien a skladovej dostupnosti tovarov z Vášho košíka.

Prosím, prekontrolujte si nákupný košík.


x

Strážiť dostupnosť



Zadajte e-mail a my vás upozorníme, keď bude tento produkt opäť dostupný.




Vyplňte e-mail
O D O S L A N É