Xenony, výbojky a prestavbové sady majú za úlohu osvetlovať cestu hlavne v noci a za zníženej viditeľnosti. Prvýkirát bola nainštalovaná xenónová výbojka do hlavného svetlometu v roku 1991 a to v automobile BMW rady 7. Nahradila používanú halogénovú žiarovku a tým otvorila cestu pre výkonné reflektory montované hlavne do automobilov vyššej triedy a do luxusných limuzín. Dnes xenónové svetlomety používajú už aj menšie automobily. Základom xenónových svetiel je plyn Xenón, bezfarebný plyn, ktorý sa zapáli po prechode elektrického prúdu cez elektródy. Po zapálení vydáva jasné a silné biele svetlo, ktoré niekoľkonásobne lepšie osvetluje cestu. Na zapálenie plynu používa zapaľovací modul, ktorý mení napätie 12 V na vysoké napätie 25 000 V potrebných na štart xenónu. Počas svietenia dodáva napätie 85 V. Spočiatku sa xenónové výbojky používali len v stretávacích svetlometoch. Neskôr výrobcovia začali používať takzvané bixenóny, aby aj do diaľky dokázali svietiť. Bixenón v skutočnosti svieti stále rovnako, len pomocou klapky, alebo pomocou posúvania výbojky je dosiahnutý efekt stretávacích, alebo diaľkových svetlometov.
Hlavné výhody používania xenónových svetiel:
- Lepšie osvetlia priestor pred autom
- Majú jasné biele svetlo približujúce sa dennému svetlu. Teplota farby je až 6 000 Kelvinov
- Nižšia spotreba elektrickej energie ako u halogénových žiaroviek
- Dlhšia životnosť
- Vytvárajú menej tepla ako halogénové žiarovky