Zotrvačník
Zotrvačník je súčasťou prenosu hnacej sily od motora cez spojku, prevodovku až k hnanej náprave. Jeho úlohou je vyvážiť nepravidelné otáčky kľukového hriadeľa.
Populárne diely Zotrvačník
Značky dielov Zotrvačník
Zotrvačník
Zotrvačník je v aute obzvlášť dôležitý, pretože vyrovnáva nerovnomerný pohyb kľukového hriadeľa. Zvyšuje moment zotrvačnosti kľukového hriadeľa. Za normálnych okolností je rotácia kľukového hriadeľa nepravidelná. Je to spôsobené periodickou prácou piestov a kľukového hriadeľa u štvortaktného motora. Vďaka zotrvačníku je táto nepravidelnosť vyvážená a motor má hladký chod. Okrem toho je zotrvačník dôležitý pri štartovaní, nakoľko je prepojený so štartérom a spojkou. Zvyčajne je to pevná časť vozidla, ktorá má dlhú výdrž. Mal by slúžiť po celú dobu životnosti vozidla. Pri dvojhmotnom zotrvačníku prichádza časom k opotrebovaniu pružných elementov vplyvom vibrácií, ktoré zachytávajú. Presná životnosť zotrvačníku sa nedá s určitosťou napísať, nakoľko na ňu vplýva viac faktorov. V prvom rade je to štýl jazdy vodiča. Zotrvačník veľmi trpí, ak šofér jazdí na nízkych otáčkach kvôli úspore paliva. Taktiež moc vysoké otáčky mu nerobia dobre, ale ani prudké púšťanie spojky. Vo všeobecnosti platí, že pri každej výmene spojky by mal byť prekontrolovaný aj zotrvačník a v prípade viditeľného poškodenia vymenený. Je to náročná operácia na prácu, ale aj ekonomicky.
Ako viete, že je zotrvačník poškodený?
Tých prejavov poškodeného zotrvačníka je viac. V prvom rade sa prejavuje poškodenie hlukom, priam buchotom od motora. Motor začne nepravidelne pracovať a pri radení prevodových stupňov je vždy počuť buchotavý zvuk. Ak je poškodený zotrvačník, môže prísť k jeho prehriatiu a môže poškodiť spojkové ložisko. Výmenu by ste nemali odkladať, lebo postupne môže prísť k poškodenie iných komponentov motora.