Brzdová kvapalina Bosch
Inovatívnosť, spoľahlivosť, dlhotrvajúci výkon to je brzdová kvapalina Bosch. Či už klasickejší variant alebo novinka v podobe brzdovej kvapaliny Bosch ENV6, ktorá poskytuje bezkonkurenčnú viskozitu a bod varu za „mokra“ a bola špeciálne vyvinutá pre vozidlá so systémami ABS a ESP.
Vďaka tomu, že kvapaliny sa nedajú výrazne stlačiť, sa začali používať v hydraulických systémoch. Brzdová kvapalina slúži na prenos tlaku do bŕzd a ešte aj zosilňuje brzdnú silu. Väčšina brzdových kvapalín je na báze glykoléteru, ale existujú aj kvapaliny na báze minerálneho oleja a silikónu. Na brzdové kvapaliny sú kladené vysoké nároky, aby brzdový systém správne pracoval. Sú to najmä viskozita a bod varu za „sucha“ a za „mokra“.
- Viskozita - Brzdový systém musí spoľahlivo fungovať aj pri veľmi vysokých a nízkych teplotách, a preto si musí zachovať konštantnú viskozitu. Je to obzvlášť dôležité v systémoch s ABS a ESP, lebo pri nich sa využívajú mikroventily a vyžadujú veľmi rýchlu aktiváciu, takže pre tieto systémy sa vyrábajú vlastné rady brzdových kvapalín.
- Bod varu - Brzdová kvapalina je vystavená veľmi vysokým teplotám pri brzdení, a preto musí mať vysoký bod varu, aby sa nevyparila, lebo para v hydraulickom systéme by mohla až znefunkčniť brzdy, keďže je ľahko stlačiteľná. Nefungoval by prenos brzdnej sily. Bod varu v prípade brzdovej kvapaliny sa člení na „suchý“ a „mokrý.“ Kvapaliny na báze glykoléteru sú tzv. hygroskopické, to znamená, že pohlcujú vlhkosť z okolitého prostredia, a preto majú časom nižší bod varu. Kvapaliny na báze silikónu a minerálneho oleja sú tzv. hydrofóbne, čo znamená, že odpudzujú vlhkosť, a preto si udržia bod varu na vyššej teplote počas svojej životnosti.
K výmene brzdovej kvapaliny by sa malo pristúpiť každé 2-3 roky, lebo pomaly absorbuje vlhkosť a dostávajú sa do nej aj malé častice. To zhoršuje jej vlastnosti, čo môže mať za následok horšie brzdné vlastnosti. Ak sa s výmenou čaká dlho, tak môže prísť až k znefunkčneniu bŕzd.
Brzdové kvapaliny Bosch
Spoločnosť Bosch vďaka svojmu výskumu ponúka kvalitné riešenia pre súčasnú dobu. Dá sa nájsť celá škála brzdových kvapalín, od tradičnejších (DOT 3, DOT 4) až po výkonné novinky (ENI6). Moderné brzdové systémy, ako napríklad systémy s ABS a ESP®, sú navrhnuté tak, aby dosahovali vyšší výkon a bezpečne zastavovali vozidlá. So zvýšeným výkonom prichádza aj vyššie zaťaženie brzdových systémov. Tieto systémy si vyžadujú brzdovú kvapalinu s vysokým bodom varu za mokra, nízkou viskozitou a vysokou mazivosťou. Spoločnosť Bosch ako prvá uviedla na trh systém ABS a vynašla systém ESP®, preto sa zamerala aj na vývoj a testovanie vysoko kvalitnej brzdovej kvapaliny. Viac ako dva roky trvali testy vo výskumnom centre v nemeckom Abstatte a potom firma Bosch uviedla na trh brzdovú kvapalinu novej generácie ENV6, ktorá prevyšuje všetky súčasné požiadavky technickej normy.
Tu je prehľad niektorých produktov spoločnosti Bosch.
Brzdová kvapalina Bosch DOT 4
Brzdová kvapalina Bosch DOT 4 je vhodná pre väčšinu dnešných vozidiel. Chráni brzdy pred koróziou a podporuje prenos brzdného výkonu.
Vlastnosti a výhody:
- Bezpečné brzdenie: vďaka vysokej stlačiteľnosti a tepelnej šírke pásma
- Dlhá životnosť brzdového systému: vďaka kvalitnej antikoróznej ochrane
- Dlhá životnosť brzdovej kvapaliny: vďaka použitiu vysokokvalitného balenia
Brzdová kvapalina Bosch ENV6
Bosch ENV6 je brzdová kvapalina novej generácie určená pre dnešné moderné brzdové systémy. Môže nahradiť všetky predchádzajúce brzdové kvapaliny (platí pre modely vozidiel od roku 1990) a znižuje zložitosť prác v autoservise. Najvyššiu možnú bezpečnosť zaisťuje výrazne vyšší bod varu za sucha aj za mokra, čo sú lepšie vlastnosti, aké majú všetky predchádzajúce brzdové kvapaliny Bosch pri extrémne nízkej viskozite. Najnovšie systémy ABS a ESP® ťažia z vynikajúcej mazacej schopnosti pri nízkych teplotách.
Vlastnosti a výhody:
- Ideálne pre všetky bežné vozidlá (DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 s alebo bez ABS/ESP®), dá sa použiť s týmito kvapalinami, alebo ich nahradiť. Pokrytie nezahŕňa brzdovú kvapalinu na báze silikónu DOT 5, ktorá je obmedzená na vojenské a pretekárske účely.
- Má dlhšiu životnosť: O 100 % dlhšia ako DOT 3, o 50 % dlhšia ako DOT 4 a o 10 % dlhšia ako DOT 5.1 (s o 30 % nižšou viskozitou)
- Bod varu za mokra ~ 185°C / Viskozita pri -40 °C ~ 670 mm2/s
- Rýchle a bezpečné brzdenie: Prekonáva všetky stanovené normy pre brzdové kvapaliny.
- Výkon na najvyššej úrovni: ENV6 je nový štandard od spoločnosti Bosch pre súčasný aj budúci vývoj nových brzdových technológií.
- Vysoká stabilita vozidla aj pri reaktívnom brzdení: Vysokokvalitná a viskózna kvapalina zaisťuje optimálnu odozvu systémov ABS a ESP®.
- Dlhšie servisné intervaly: Možno ich dosiahnuť pomocou vyšších špecifikácií (tester brzdovej kvapaliny vo vašom autoservise pomáha kontrolovať body varu).
- Dlhá trvanlivosť (dobre uzavreté počas najmenej 5 rokov): Plechové balenie navyše chráni brzdovú kvapalinu pred absorpciou vody.
- Chráni systémy ABS a ESP® pred opotrebovaním a koróziou: Vďaka vysokej mazavosti brzdových systémov.