Brzy do auta - bubnové brzdy
Bubnové brzdy radíme medzi starší typ bŕzd a v dnešných vozidlách sa moc nevyskytujú, ak hej, tak hlavne na zadnej náprave. A prečo na zadnej náprave? Je to z váhového aspektu, nezaťažené vozidlo je vpredu kvôli motoru asi o 10% ťažšie. Potom, keď stlačíte brzdu, hmotnosť vozidla sa presunie dopredu. Tam je potrebný vyšší brzdný výkon, čo je práca pre kotúčové brzdy. Vyberte si z našej ponuky bubnových bŕzd, rovnako ako mnoho ďalších náhradných dielov rýchlo a pohodlne.
Populárne diely Brzy do auta - bubnové brzdy
Značky dielov Brzy do auta - bubnové brzdy
Brzy do auta - bubnové brzdy
Bubnové brzdy patria do skupiny radiálnych trecích bŕzd s vnútornými čeľusťami. Brzdný účinokv zniká na základe šmykového trenia, ktoré je medzi vnútornou valcovou plochou bubna, ktorý sa otáča spolu s kolesom a s bubnovými čeľusťami, ktoré sú uložené na štíte brzdy. Štít brzdy je následne pevne uložený na náprave vozidla. Na ťažších vozidlách sa využíva hlavne pneumaticko-mechanické ovládanie, pri ľahších vozidlách hlavne hydraulické alebo mechanické.
Základné typy bubnových bŕzd podľa spôsobu uloženia a ovládania čelustí:
- brzdy jednonábežné - "Simplex"
- brzdy dvojnábežné - Duplex
- dvojnábežné obojsmerné - Duo-Duplex
- brzdy so spriahnutými čeľusťami - Servo
- brzdy dvojnábežné obojsmerné so spriahnutými čeľusťami - Duo-Servo
Konštrukcia bubnových bŕzd
Dôraz je kladený hlavne na bezpečnosť a spoľahlivosť.
Brzdový bubon
Je vyrobený z liatiny, oceloliatiny alebo zo zliatiny ľahkých kovov či iných pevných kovov, ktoré sú odolné voči opotrebeniu, no taktiež dobre odvádzajú teplo, ktoré vzniká pri brzdení.
Brzdový bubon musí mať:
-
vysokú odolnosť voči opotrebovaniu
-
stálosť tvaru, rozmerov
-
vysokú tepelnú vodivosť
Štít brzdy
Brzdový štít je pevne pripojený k náprave vozidla a nerotuje spolu s kolesom. Tvorí uloženie a uchopenie brzdových komponentov, ktoré vytvárajú prítláčnú (brzdnú) silu.
Brzdové čeľuste
Sú vyrobené z oceľového plechu a majú tvar polmesiaca, na ktorom je nalepené brzdové obloženie. Čeľuste sú pritláčané touto plochou a vnútornú stranu bubna, čím dochádza k brzdeniu vozidla.
Rozperné zariadenie
Rozperným zariadením sú podľa konštrukcie brzdy jeden alebo dva rozperné valčeky a čap. Rozperný valček môže mať jeden alebo dva piestíky. Zošľapnutím brzdového pedálu sa tlak kvapaliny prenesie na plochu piestíka, ten sa vysunie a pritlačí brzdovú čeľusť k bubnu.
Bubnové brzdy ako trecí materiál nepoužívajú brzdové doštičky. Namiesto strmeňa, ktorý upína brzdové doštičky proti brzdnému kotúču, má bubnová brzdová sústava valec kolesa s piestami, ktorý vytláča brzdové čeľuste smerom dovnútra otáčajúceho sa bubna. Tento kontakt spomalí a zastaví rotáciu brzdového bubna a kolesa, čiže využíva treciu silu, ktorá vzniká pritláčaním brzdných čeľustí o vnútornú stranu bubna pomocou rozperného mechanizmu. Pohyblivou časťou je bubon, pevne spojený s kolesom.
Výhody bubnových bŕzd
Hlavným dôvodom, prečo sa bubnové brzdy stále používajú, je ich lacnejšia výroba a ich váha o niečo menšia ako pri kotúčových. Medzi ďalšie plusy zaraďujeme:
- trecie doštičky majú väčšiu plochu a vydržia dlhšie ako brzdové doštičky kotúčových bŕzd ovládaných strmeňom
- bubnové brzdy majú na rozdiel od kotúčových bŕzd schopnosť „samočinného napájania“, ktorá využíva geometriu na zvýšenie brzdnej sily bez zvýšenia brzdného tlaku
- vrstva trecieho materiálu na opotrebovanej brzdovej čeľusti môže byť vymenená, aby sa umožnila opätovná výroba dielu
Nevýhody bubnových bŕzd
Bubnové brzdy majú výrazne väčšiu treciu plochu ako brzdy kotúčové, napriek tomu sú v praxi menej učinné. Spôsobuje to hlavne vysoká teplota. Súčasti bubnovej brzdy nie sú vystavené vzduchu, takže po brzdení ich vychladnutie trvá dlhšie. To môže spôsobiť stratu brzdnej sily pri prehriatí trecieho materiálu, tzv. fading a v extrémnych prípadoch, môže dôjsť až k deformáci bubna. Aby sa teda zamedzilo deformáciam bubnu a znížilo sa ohrievanie bŕzd, tak sa používajú bubnové brzdy vyrobené z liatiny, zliatiny ľahkých kovov alebo iných pevných kovov, ktoré sú odolné voči opotrebeniu a vysokej teplote. Ďaľšou nevýhodou je, že keď sa voda dostane do bubnovej brzdy, má tendenciu sa zachytávať vo vnútri bubna, takže trenie trvá dlhšie. Bubnové brzdy sú zatvorené a sú náchylné na hromadenie prachu z bŕzd, preto je potrebné ich pravidelne čistiť.
Kedy treba vymeniť bubnovú brzdu?
- treba skontrolovať brzdové obloženie, či nie je opotrebované, najlepšie každých 20 000 km
- ak nitové obloženie dosiahne minimálnu hrúbku 1,5mm, musí sa vymeniť
- pri výmene sa smie používať iba zodpovedajúci druh brzdového obloženia.
- odporúča sa súčastne vymeniť aj vratné pružiny brzdových čeľustí, ak sa demontuje aj bubon, treba vždy skontrolovať celú brzdu
- bubon sa musí vymeniť, aj keď sa objavia hlboké ryhy, či škrabance
- odporúča sa vždy skontrolovať, či z piestov neuniká kvapalina a rovnako aj stav prachových manžiet
- poškodené tesnenia alebo diely musí automechanik okamžite vymeniť za nové diely so zárukou
- každých 20 000 km sa musí pomocou čistiaceho prípravku na brzdy vyčistiť aj prídržná doska.
Brzdový bubon je jedným z najdôležitejších systémov vozidla z hľadiska bezpečnosti. Má relatívne nízke opotrebenie a dlhú životnosť. Ak je badateľné zhoršenie brzdného účinku bubnovej brzdy, okamžite vyhľadajte odborný servis. Bubnové brzdy smie vymieňať iba kvalifikovaný personál. Pri tom je potrebné dodržiavať inštalačné pokyny výrobcu.