Brzdy na auto - Vyhľadávač online
Brzdy sú jednou z najdôležitejších súčastí automobilu. Ich úlohou je pribrzdiť, alebo úplne zastaviť vozidlo. V prípade parkovacej brzdy je jej prioritou zabezpečiť vozidlo proti samovoľnému pohybu.
Populárne diely Brzdy na auto - Vyhľadávač online
Značky dielov Brzdy na auto - Vyhľadávač online
Brzdy na auto - Vyhľadávač online
Brzdový systém je neoddeliteľnou súčasťou výbavy každého automobilu. Už prvé autá mali jednoduchý systém brzdenia a postupne ako sa vyvíjal automobilový priemysel, prichádzali konštruktéri s čoraz prepracovanejšími riešeniami, ako ubrzdiť vozidlo. Najprv to boli mechanické brzdy, neskôr hydraulické jednookruhové, potom dvojokruhové, ktoré sa používajú dodnes. Spočiatku boli brzdy len bubnové, ale so stúpajúcim výkonom automobilov, prišli na trh kotúčové brzdy. Dnes sa používajú kotúčové na všetkých štyroch kolesách, alebo výkonovo slabšie automobily používajú kombináciu kotúčových bŕzd vpredu a bubnových vzadu.
Kotúčová brzda
Skladá sa z brzdového kotúča, strmeňa-čeľustí a brzdového obloženia-platničiek. Kotúč býva väčšinou oceľový, ale tepelne upravený so zvýšeným obsahom uhlíka, aby zvládol vysoké teploty a následné ochladenie, ktoré môže byť prudké v zime, alebo v daždi. lacnejšie kotúče sa môžu práve vplyvom zohriatia a prudkého ochladenia zvlniť a to potom spôsobuje trasenie prenášané do volantu. Okrem ocele je k výrobe brzdových kotúčov používaný aj keramický materiál, ktorý veľmi dobre odvádza teplo a preto sa tieto kotúče používajú v motoršporte a vo výkonných vozidlách. V menšej miere je pre brzdové kotúče využívaný aj horčík a iné ušľachtilé materiály. Aby kotúč dobre odvádzal teplo, býva chladený, či už zvnútra, alebo dierovaním a drážkami po obvode. Upevnený je na náboji kolesa, alebo tvorí s nábojom jeden celok.
Strmeň, alebo čeľusť pritláča brzdové platničky z obidvoch strán rovnomerne na kotúč. Na starosti to má piest, alebo viac piestov, ktoré po zošliapnutí brzdového pedálu vysunutím pritlačia čeľuste k sebe a tie zovrú brzdový kotúč. Prenos sily z pedálu na čeľuste má na starosti brzdová kvapalina cez hadice. Strmeň môže byť z liatiny, alebo z iných materiálov. Ak sa začne strmeň zasekávať, dá sa opraviť pomocou opravných sád.
Brzdové obloženie, alebo ľudovo, platničky slúži na priamy kontakt s kotúčom. Je zodpovedné za bezpečné pribrzdenie, alebo úplné zastavenie vozidla. Brzdná sila vzniká trením obloženia o kotúč. Obloženie je zložené z nosného materiálu, väčšinou oceli a trecieho materiálu z kompozitov. Musí znášať vysoké teploty, zabezpečovať rovnomerné opotrebenie a hlavne čo najviac potlačiť efekt vädnutia bŕzd pri dlhodobom brzdení, napríklad dolu kopcom.
Bubnová brzda
Používa sa na zadnej náprave menej výkonných automobilov, alebo pri starších autách aj na všetky štyri kolesá. Má inú konštrukciu ako kotúčová brzda. Brzdové komponenty sú uzavreté v bubni. Skladá sa z brzdového valčeka a brzdových čeľustí-pakní. Po stlačení brzdového pedálu hydraulická kvapalina vytlačí piesty vo valčeku a tie pritlačia brzdové čeľuste s obložením na vnútornú časť bubna a tak vytvoria brzdnú silu na spomalenie, alebo zastavenie vozidla. Brzdový bubon je vyrábaný z ocele. Brzdové obloženie je z trecieho materiálu na báze kompozitov.
Ďalšou variantou bubnovej brzdy je parkovacia brzda, ktorá je súčasťou kotúčovej brzdy. Má za úlohu zaistiť vozidlo proti samovoľnému pohybu.
Opotrebovanie brzdového obloženia signalizuje varovná kontrolka na prístrojovom paneli, alebo výrazný zvuk od bŕzd. Brzdové obloženie by malo byť pravidelne kontrolované a včas vymenené. Od správnej funkcie brzdového systému totiž závisí náš život a životy našich blízkych.
V našom eshope COMCO.SK nájdete všetky komponenty brzdového systému od rôznych výrobcov za skvelé ceny. Stačí zadať výrobcu automobilu, model a motorizáciu. Vytvorenie objednávky je u nás jednoduché a intuitívne.