Brzdy do auta - hlavný brzdový valec
Hlavný valec je kritickým komponentom brzdového systému vášho vozidla. Slúži na vytváranie potrebného tlaku. Pochopenie úlohy hlavného valca vám môže pomôcť určiť, či ho potrebujete vymeniť a čo hľadať pri výmene. Chybný hlavný brzdový valec zvyčajne spôsobí niekoľko príznakov, ktoré vodiča upozornia, že môže byť potrebný servis. Vyberte si z našej ponuky hlavných brzdových valcov rýchlo a pohodlne.
Populárne diely Brzdy do auta - hlavný brzdový valec
Značky dielov Brzdy do auta - hlavný brzdový valec
Brzdy do auta - hlavný brzdový valec
Ako funguje hlavný brzdový valec
Brzdenie začne, keď zošliapnete brzdový pedál. Hlavný valec využíva tento tlak na stlačenie piestu a na odoslanie hydraulickej kvapaliny cez brzdové potrubie do každej jednotlivej brzdy. Piesty vo vnútri otvoru, ktoré sú umiestnené na každej zo štyroch bŕzd, sa naplnia brzdovou kvapalinou a zapájajú doštičky alebo čeľuste, stlačia ich o brzdový kotúč alebo brzdový bubon a vozidlo sa zastaví. Jednoducho povedané, mechanický tlak vyvíjaný na brzdový pedál nohou sa premení na hydraulický tlak pomocou hlavného valca. Tento tlak prenáša kvapalinu cez vaše brzdové potrubia a zapája piesty na každom zo štyroch kolies, čím aktivuje brzdové strmene a spomalí alebo zastaví vaše vozidlo.
Typy hlavného brzdového valca
Podľa konštrukcie hlavného valca, poznáme:
Hlavný valec s jedným okruhom
Hlavný valec s jedným okruhom využíva na brzdenie jeden piest vo vnútri valca - napája predné aj zadné brzdy z jedného zásobníka a brzdového vedenia. Tento typ sa využíva hlavne v mnohých dvojkolkách a ľahkých štvorkolkách.
Tandemový hlavný valec alebo dvojitý obvodový hlavný valec
Tandemový hlavný valec využíva 2 nezávislé brzdné okruhy, dvojitý piest alebo jednovalcový dvojitý piest spolu s dvojitým okruhom používa na nezávislé brzdenie medzi prednými a zadnými kolesami. To zabezpečuje, že v prípade poruchy bude vaša šanca na fungovanie niektorých bŕzd lepšia ako v prípade valca s jedným okruhom, preto sa tento typ využíva takmer vo všetkých vozidlách.
Kedy je treba vymeniť hlavný brzdný valec
Abnormálne chovanie brzdového pedála
Jedným z prvých príznakov bežne spojených so zlým alebo zlyhávajúcim hlavným brzdovým valcom je abnormálne chovanie brzdového pedála. Hlavný valec je komponent, ktorý generuje všetok tlak na brzdový systém. Ak dôjde k akýmkoľvek problémom s utesnením alebo rozložením tlaku, môže to byť cítiť v pedáli. Postupom času pri neustálom používaní sa môžu tesnenia vo vnútri valca opotrebovať a spôsobiť vnútorné netesnosti. Porucha týchto tesnení má za následok únik brzdovej kvapaliny mimo jednotku alebo brzdové potrubie. Typicky, ak je potrebné vymeniť hlavný valec, budete mať pocit, že váš brzdový pedál je taký "hubovitý", jeho pohyb je veľmi slabý, nebudete ho môcť stlačiť úplne k podlahe. V niektorých prípadoch brzdový pedál po úplnom zastavení vozidla dokonca poklesne alebo spadne na podlahu.
Znečistená brzdová kvapalina
Ďalším príznakom zlého hlavného brzdového valca je znečistená brzdová kvapalina. Hlavné brzdové valce bŕzd používajú gumové tesnenia, ktoré sa môžu časom poškodiť a opotrebovať. V opačnom prípade môžu znečistiť brzdovú kvapalinu a zmeniť jej farbu na tmavohnedú alebo čiernu. Okrem znečistenia kvapaliny nebude hlavný brzdový valec s opotrebovanými tesneniami schopný udržať brzdný tlak tak efektívne.
Výstražná kontrolka brzdového systému
Ďalším príznakom, ktorý sa bežne vyskytuje u novších vozidiel, je rozsvietená výstražná kontrolka bŕzd. Brzdové systémy novších vozidiel môžu mať namontované snímače hladiny a tlaku brzdovej kvapaliny v hlavnom valci. Tieto snímače sú určené na detekciu akýchkoľvek problémov s tlakom brzdovej kvapaliny vozidla, ktorý generuje hlavný valec. Ak zistia, že tlak klesol, môže to byť spôsobené problémom s hlavným valcom.
Ďalšie poruchy nastávajú, ak dôjde k:
- zaseknutiu piestu
- odvzdušňovací ventil krytu nádrže sa poškodia
- ohybné hadice sa rozšíria
- vyvažovací ventil sa zablokuje a pod.
Diagnostika
Odporúča sa vykonať vizuálnu kontrolu telesa hlavného valca, pričom upriamte pozornosť na miesta, kde sa spájajú potrubia a miesta výstupov okruhov. Skontrolujte, či neuniká brzdová kvapalina, alebo či niekde nie je mechanické poškodenie. Pomocou manomentra skotrolujte tlak v okruhoch. Akonáhle sa prejaví nejaká chyba brzdového systému, je nevyhnutné konať, najlepšie obrátiť sa na profesionálov.