Katalyzátor
Katalyzátor je súčasťou výfukovej sústavy. Jeho úlohou je katalytickou reakciou čistiť výfukové plyny od škodlivých častíc, tak aby sa do ovzdušia dostalo čo najmenej škodlivín.
Populárne diely Katalyzátor
Dostupných > 5 ks
Dostupné 2 ks
Dostupný 1 ks
Dostupných > 5 ks
Dostupných > 5 ks
Dostupný 1 ks
Značky dielov Katalyzátor
Katalyzátor
Katalyzátor a jeho funkcia
Tento diel je súčasťou výfukovej sústavy a práve on má na starosť čistiť výfukové plyny a tak obmedziť vypúšťanie škodlivých emisií Oxidu dusíka. Katalyzátor je zariadenie umiestnené za výfukovými zvodmi z motora. Väčšinou medzi dvoma lambda sondami. Čo to vlastne katalyzátor je? Ako už sám názov napovedá, prebieha v ňom katalytická chemická reakcia. Vo vnútri je sústava kanálikov pokrytých katalytickou vrstvou. Najčastejšie je to zmes platiny, paládia a ródia, čiže drahých kovov. Katalytická vrstva má na starosti spustiť reakciu, v ktorej sa škodlivé výfukové plyny menia na dusík, oxid uhličitý a vodnú paru a tým menej zaťažujú ovzdušie. Na to, aby ktalyzátor správne fungoval a aby vôbec prišlo ku katalytickej reakcii je tpotrebná vysoká teplota. Po naštartovaní motora sa musí výfukové potrubie zohriať a tým aj katalyzátor. Teplota potrebná na správnu funkciu je približne 800 °C. Vyššia teplota už môže celému systému ublížiť.
Aké poznáme katalyzátory?
Trojcestný - nastávajú v ňom tri reakcie a to oxidácia CO, oxidácia nespálených uhľovodíkov a redukcia NOx. Je určený pre benzínové motory.
Redukčný - redukuje NOx pri motoroch s priamym vstrekovaním paliva
Oxidačný - používa sa so vznetovými motormi a jeho práca spočíva v redukcii CHx a CO. Pri vysokej teplote spaľuje aj pevné častice.
Ako zistíte, že je katalyzátor nefunkčný?
V prvom rade automobil bude ťažko štartovať a môže zhasínať motor. Podľa farby dymu z výfuku, ak je modrastý, niečo nie je v poriadku s katalyzátorom. Taktiež môžete pocítiť slabší výkon, akceleráciu a zvýšenú spotrebu. No a samozrejme pri kontrole na stanici STK, keď si budete vykonávať pravidelnú emisnú kontrolu, merací prístroj namerá zlé hodnoty emisií. V tom momente sa stáva auto nespôsobilé až do výmeny katalyzátora. Dôvodov nefunkčnosti môže byť niekoľko. Hlavne pri naftových motoroch časom príde k zaneseniu kanálikov pevnými časticami, ale poškodenie môže prísť aj pri veľmi vysokej teplote, prieniku oleja a príliš bohatej zmesi paliva. Dôvodom môže byť aj mechanické poškodenie katalyzátora.
Výmenu katalyzátora vždy zverte odbornému autoservisu a nechajte to na odborníkov. Životnosť katalyzátora je v rozmedzí od 100 000 až do 150 000 kilometrov. Pamätajte, že tento diel chráni životné prostredie, preto pri prejavoch nefunkčnosti treba čo najskôr navštíviť autoservis.