Výfuk a výfukový systém
Výfuk a jeho systém odvádza spaliny z motora cez zvody, katalyzátor, výfukové potrubie až po výfukové tlmiče mimo vozidla. Moderné vozidlá obsahujú aj filter pevných častíc DPF / FAP.
Populárne diely Výfuk a výfukový systém
Značky dielov Výfuk a výfukový systém
NTY
METZGER
Výfuk a výfukový systém
Výfukový systém má za úlohu odvádzať výfukové plyny, ktoré vznikajú spaľovaním paliva v motore. Tieto škodlivé výfukové plyny odvádza mimo vozidlo tak, aby nedošlo k ich vniknutiu do kabíny vozidla. Mohli by zasiahnuť dýchanie posádky a tým vyvolať nevoľnosť. Ďalšou úlohou výfuku je zníženie hluku zo spaľovania motora. Výfuk je ale aj jednou z najviac namáhaných súčastí vozidla. Kvôli výraznému striedaniu teplôt a vplyvom vonkajšieho a vnútorného prostredia je veľmi náchylný celý výfukový systém na koróziu. Zvonka naň pôsobí voda, poveternostné vplyvy a rôzne nečistoty na cestách, ako drobné kamienky, prach, alebo v zime agresívna posypová soľ. Ďalej naň pôsobia vibrácie namáhajúce ohyby a spoje.
Z čoho sa skladá výfuk auta
Výfuky sú navrhované vždy pre konkrétny motor, a teda konkrétne vozidlo. Je to preto, aby bol zachovaný správny spätný tlak vo vnútri motora, vďaka čomu je zaručené správne plnenie a vyprázdňovanie spaľovacieho priestoru. Výfuk sa však všeobecne skladá z týchto komponentov:
- výfukové zvody
- výfukové potrubie
- pružné členy (drôtenky, pletence)
- katalyzátor
- Lambda sonda
- tlmič výfuku
- výfukové trubky
Zvyčajne je v automobile namontovaný jeden výfuk, ale pri silnejších motoroch býva výfuk rozdelený do dvoch potrubí s viacerými kancovkami. Je to kvôli rýchlejšiemu odvodu spalín z motora. Viac koncoviek výfuku pôsobí športovejším dojmom, preto hlavne športové autá ich majú dve, alebo štyri. Strana, na ktorej je výfuk vo vozidle je v rukách konštruktérov, nie je to dané vyhláškou, ani nijakým iným predpisom.
Výfukové zvody sú na začiatku výfukovej sústavy a ich úlohou je odvádzať výfukové plyny z motora až po prvý výfukový tlmič alebo katalyzátor. Pružné členy odstraňujú vibrácie vznikajúce kvôli chodu motora. Nájdete ich pred katalyzátorom v blízkosti motora. Katalyzátor predstavuje akúsi sieť malých komôrok obalených vo vrstve vzácnych kovov, akými sú napr. platina či paládium. Vďaka prebiehajúcej chemickej reakcii znižuje obsah uhľovodíkov a kysličníku uhoľnatého vo výfukových plynoch.
Ďalším komponentom je Lambda sonda. Ide o senzor umiestnený pred katalyzátorom alebo v ňom, ale takisto aj za katalyzátorom, ktorý vyhodnocuje množstvo kyslíku vo výfukových plynoch. Aby sa zachovalo optimálne spaľovanie, riadiaca jednotka motora upravuje pomer paliva a vzduchu. Pokiaľ Lambda sonda nefunguje tak, ako má, môže dôjsť k zníženiu výkonu motora, alebo k zvýšeniu spotreby paliva.
Tlmič výfuku je tvorený komorami, ktorých úlohou je tlmiť hluk detonácií motora. Jednotlivé tlmiče sú navzájom pospájané pomocou výfukových trubiek. Delia sa na lacnejšie oceľové náchylné na korodovanie a kvalitnejšie nerezové trubky na výfuk. Koncová trubka nakoniec odvádza výfukové plyny mimo vozidlo.