Brzdy do auta - kotúčová brzda
Brzdy sú nevyhnutné pre spomalenie vášho vozidla - či už ide o náhle zabránenie kolízii, alebo jemné zastavenie na semafore. Sú zásadné pre bezpečnosť, nielen vašu, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky vo vašom okolí. Má teda zmysel zabezpečiť ich dobrú údržbu.
Populárne diely Brzdy do auta - kotúčová brzda
Značky dielov Brzdy do auta - kotúčová brzda
Brzdy do auta - kotúčová brzda
Po stlačení brzdového pedálu, hlavný brzdný valec využije tento mechanický tlak na stlačenie piestu a odošle hydraulickú kvapalinu po brzdovom potrubí, kde núti strmeň, aby stlačil dvojicu brzdových doštičiek o brzdový kotúč. To následne spomalí koleso. Energia uvoľnená zo zastavenia pohybu vášho vozidla sa premení na odpadové teplo, ktoré sa musí rozptýliť. Pretože disk má pomerne rýchly čas chladenia, ponúka tento typ brzdy lepší brzdný výkon ako bubnové brzdy a v súčasných automobiloch je bežne využívaný. Vzhľadom na periodicitu brzdenia počas priemernej cesty autom, niet divu, že je potrebné pravidelne vymieňať brzdové doštičky a kotúče.
Z čoho sa skladá kotúčová brzda
Kotúčovú brzdu tvorí kotúč, ktorý je pripevnený priamo ku kolesu vozidla. Hlavnou súčasťou nastavenia kotúčovej brzdy je brzdový strmeň. Hydraulický piest (piesty) vo vnútri strmeňa môžu pomocou dvoch brzdových doštičiek vyvinúť silu na brzdový kotúč. Upínacia sila môže spomaliť alebo zastaviť rotáciu disku a kolesa.
Brzdový kotúč - brzdový kotúč je namontovaný na náboji a otáča sa spolu s kolesom. Počas brzdenia sa kinetická energia vozidla premieňa na teplo v dôsledku trenia medzi doštičkami a diskom. Väčšina vozidiel má pre lepšie rozptýlenie tepla vetrané disky na predných kolesách. U ťažších vozidiel sú aj zadné disky vetrané. Menšie autá majú pevné (nevetrané) disky. Športové autá mávajú kotúče, ktoré majú ešte vyvŕtané kruhové otvory pre dosiahnutie nízkeho ohrevu pri brzdení a rýchleho ochladenia po brzdení. Tiež sa vyskytujú kotúče, ktoré majú na trecej ploche vytvorené drážky presne definovanej hĺbky. Tieto drážky umožňujú vizuálnu kontrolu opotrebenia kotúča, ale tiež zlepšujú jeho samočistiacu schopnosť a urýchľujú zabehnutie brzdových platničiek. Brzdový kotúč býva vyrobený z temperovanej liatiny a väčšinou máva tvar taniera.
Brzdové doštičky - sú namontované vo vnútri brzdového strmeňa, na oboch stranách brzdového kotúča, aby sa mohli posúvať bočne, smerom k a od kotúča. Brzdové doštičky sa opotrebúvajú úmerne s najazdenými kilometrami. Aby dośtičky fungovali správne, musia mať dostatok trecieho materiálu. Výrobcovia automobilov určujú minimálnu hrúbku trecieho materiálu (obloženie). Ak je ktorákoľvek z doštičiek opotrebovaná blízko tejto hranice alebo je poškodená, je potrebné vymeniť všetky brzdové doštičky nápravy.
Brzdový strmeň - existujú dva typy brzdových strmeňov: pevné strmene a plávajúce strmene. Pevné strmene sa často inštalujú na luxusnejšie a športové vozidlá. V prípade kotúčovej brzdy s pevným strmeňom sú na oboch stranách strmeňa umiestnené valčeky, v ktorých sa pohybujú piesty. Pri brzdení pritláčajú piestikmi brzdové platničky z oboch strán na brzdový kotúč, pričom teleso strmeňa je nepohyblivé. V prípade kotúčových bŕzd s plávajúcim strmeňom je strmeň umiestnený posuvne v pevnom držiaku. Piestik tlačí brzdovú platničku ku brzdovému kotúču a na druhej strane reakčná sila posúva strmeň, ktorý pritlačí druhú brzdovú platničku na kotúč na opačnej strane.
Charakteristika kotúčových bŕzd
- z konštrukčného hľadiska sú jednoduchšie, presnejšie, výkonnejšie a spoľahlivejšie
- pri dlhodobom brzdení dochádza iba k veľmi malej zmene súčiniteľu trenia
- vplyvom odstredivých síl vzniká samočistiaci účinok od prachových častí a nečistôt
- napriek rýchlejšiemu opotrebeniu trecích segmentov je výmena pomerne jednoduchá
- kvôli priamemu a teda blízkemu pôsobeniu piestikov na trecie segmenty, vzniká riziko vytvárania parných bublín v brzdovej kvapaline z dôvodu nadmerného prestupu tepla
- oproti bubnovej brzde je zložitejšia konštrukcia pre súčasnú funkciu prevádzkovej aj parkovacej brzdy
Životnosť vašich bŕzd závisí od mnohých faktorov, vrátane:
Počet kilometrov, ktoré môžete prejsť s jednými brzdovými doštičkami je veľmi individuálny a pohybuje sa od 50 000 do 150 000 km v extrémnych prípadoch.
Štýl jazdy - ak zvyknete prudko brzdiť a jazdiť štýlom "plyn-brzda", pravdepodobne budete meniť brzdy častejšie ako niekto, kto brzdí jemnejšie a predvídateľne. Životnosť bŕzd vám môže predĺžiť aj dojazd, ktorý zníži rýchlosť pred semaformi alebo križovatkami.
Prostredie, v ktorom jazdíte - mestská doprava aj horské cesty vyžadujú viac brzdenia ako dlhé priame cesty a diaľnice.
Kvalita bŕzd - kvalita brzdových materiálov sa veľmi líši podľa výrobcu. Niektoré vydržia dlhšie ako iné.
Príznaky, možných porúch bŕzd:
Škrípajúci zvuk - hlasitý piskot je varovaním, že je potrebné vymeniť brzdové doštičky. Niektoré brzdové doštičky používajú polokovovú vrstvu v materiáli brzdových doštičiek alebo externý snímač určený na pískanie, keď sa má vymeniť brzdová doštička.
Výstražná kontrolka - niektoré vozidlá majú na palubnej doske výstražnú kontrolku, ktorá vás upozorní, keď je potrebné venovať pozornosť brzdám. Väčšina snímačov má rovnakú životnosť ako brzdové doštičky, takže je potrebné ich vymeniť spolu s brzdovými doštičkami
Ťahanie auta na jednu stranu - ak máte pocit, že vaše auto počas jazdy tiahne na jednu alebo druhú stranu, môže to byť známka opotrebovaných brzdových doštičiek alebo toho, že sa vodiace čapy alebo piest strmeňa zasekávajú.
Vizuálna kontrola - čo sa týka brzdových kotúčov, tak indikátorom opotrebovania je ich hrúbka. Každý výrobca udáva minimálnu hrúbku kotúča. Tá je pritom spravidla o 2 až 3 mm menšia ako hrúbka nového kotúča. Hrúbku brzdových doštičiek si môžete skontrolovať aj sami, najlepšie pri prezúvaní pneumatík.
Vibrácie - ak pri brzdení cítite, že volant vibruje, je to znakom toho, že vaše brzdové kotúče môžu byť abnormálne opotrebované alebo tepelne poškodené následkom prudkého brzdenia