Brzdy do auta - parkovacia brzda
Parkovacia alebo núdzová brzda je povinným bezpečnostným prvkom, a ak nefunguje správne, považuje sa vozidlo za nebezpečné.
Populárne diely Brzdy do auta - parkovacia brzda
Značky dielov Brzdy do auta - parkovacia brzda
NTY
Brzdy do auta - parkovacia brzda
Parkovacia brzda, alebo ručná brzda funguje nezávisle od primárnych bŕzd, je to tak zámerne, takže máte prístup k alternatívnemu brzdovému systému, ak by zlyhala nožná hydraulická brzda. Vaše primárne brzdy pracujú prostredníctvom špičkovej hydrauliky a majú spomaliť vaše auto až do zastavenia. Parkovacia brzda je naopak navrhnutá tak, aby držala vaše auto na mieste. Parkovaciu brzdu by ste mali použiť vždy, ked zaparkujete auto, bez ohľadu na to, či ste zastavili na kopci, alebo na rovnom parkovisku, či jazdíte s mauálou alebo automatickou prevodovkou, čiže zabezpečiť stojace auto proti samovoľnému pohybu.
Typy ručných bŕzd
Ručná brzda sa skladá z ovládača, pohonu a riadiacej jednotky. Aby sa zjednodušila konštrukcia a uľahčila údržba, v osobných automobiloch sa brzdové doštičky zadnej nápravy používajú ako ovládač parkovacej brzdy.
Mechanický typ ručnej brzdy - zvyčajne hlavnou zložkou je páka parkovacej brzdy, výnimočne je nahradená malým pedálom. Zadné brzdy sú poháňané dvoma spôsobmi: hlavný pohon z pedála a pohon z rukoväte parkovacej brzdy. Riadiaca jednotka je rukoväť s rohatkou, ktorá je umiestnená v strednom tuneli medzi sedadlami vodiča a spolujazdca. Ručná brzda pomocou lanka zatiahne zadné kotúčové doštičky alebo brzdové čeľuste, teda nech už vozidlo používa akýkoľvek systém, princíp zostáva rovnaký: potiahnutím páky zablokujete zadné kolesá, aby sa auto nehýbalo, keď to nie je želané.
Hydraulická ručná brzda - V tomto systéme sú káble nahradené kvapalným hydraulickým valcom. Na rozdiel od sériovej lankovej ručnej brzdy je blokovanie kolies pomocou hydraulickej ručnej brzdy oveľa efektívnejšie z krátkodobého hľadiska, a keďže sa používa bez možnosti dlhodobej blokácie (hydraulickú brzdu nie je tak jednoduché ponechať v polohe, ktorá blokuje kolesa dlhodobo, napríklad cez noc pri parkovaní vozidla) – táto vlastnosť sa stáva taktiež výhodou v prípade potreby okamžitého odblokovania, nakoľko je aretačný systém vynechávaný a nehrozí nechcené zaseknutie.
Elektronická ručná brzda - V elektronickej parkovacej brzde všetky dôležité činnosti vykonáva počítačová jednotka v automobile, ako aj snímač ručnej brzdy. Väčšina elektronických ručných bŕzd sa pri rozjazde automaticky odpojí. V automobile s manuálnou prevodovkou sa uvoľní, keď spojku vyvediete za bod hryzenia a stlačíte plynový pedál. Elektronické ručné brzdy sa oveľa ľahšie používajú v automobiloch s automatickými prevodovkami - jednoducho sa vypnú, keď stlačíte plynový pedál. Je zrejmé, že ručnú brzdu môžete aktivovať manuálne stlačením spínača. Niektoré autá zabrzdia brzdu automaticky, keď vypnete motor, iné nie - ak zabudnete, zaznie výstraha.
Rozsvietená kontrolka ručnej brzdy
Ak svieti kontrolka môže to znamenať:
- auto je na ručnej brzde
- v expanznej nádrži je málo brzdovej kvapaliny, čo hlásia snímače
- manuál alebo centrálny systém má niektoré technické poruchy, ktoré je potrebné odstrániť
Odporúča sa niekoľkokrát znížiť a zdvihnúť ručnú brzdu. Ak je kontrolka parkovacej brzdy neustále rozsvietená a nijako na tieto činnosti nereaguje, musíte hľadať príčinu tohto správania. Najskôr skontrolujte hladinu kvapaliny v hydraulickom brzdovom systéme. Niekedy sa stane, že je v nádržke dostatok kvapaliny, ale brzdový pedál stále klesá. Vďaka tomu kontrolka ručnej brzdy neustále svieti, pretože kvapalina sa nedostáva k hlavnému valcu. Ak spozorujete tento problém, auto by malo byť okamžite odoslané do autoservisu, pretože môže dôjsť k významnému poškodeniu brzdového systému.
Poruchy lanka parkovacej brzdy
Ak je zatiahnutá, parkovacia brzda (núdzová brzda, e-brzda alebo ručná brzda) zabrzdí obe zadné kolesá, čím zabráni pohybu vozidla. U automobilov s mechanickými parkovacími brzdami spájajú lanká parkovacej brzdy páku parkovacej brzdy so zadnými brzdami. Štandardné brzdové lanko je zvyčajne opletené oceľou a zabalené v ochrannom plášti, ale pretože káble vedú pod autom, majú tendenciu hrdzavieť a zadierať sa. Medzi ďalšie problémy s káblami patrí ich rozťahovanie, rozstrapkávanie a rozpadanie sa. Ak je lanko zadreté, parkovacia brzda môže prestať pracovať a spôsobiť, že vozidlo sa pri určitom sklone pohne aj so zatiahnutou parkovacou brzdou. V opačnom prípade sa môže stať, že sa parkovacia brzda neuvoľní úplne čo má za následok, že bude sa vám zdať akokeby sa vozidlo nehýbalo voľne. Pri jazde v nízkych rýchlostiach si môžete tiež všimnúť škrípavé zvuky jednej alebo oboch zadných bŕzd a rukováť ručnej brzdy sa môže javiť ako príliš "tuhá" či taká "voľná".
Odporúča sa kontrolovať činnosť parkovacej brzdy počas pravidelných prehliadok bŕzd, najlepśie odborníkmi. Aj keď je oprava parkovacej brzdy neobvyklá a pomerne jednoduchá, je stále nevyhnutnou súčasťou údržby brzdy a parkovacia brzda je dôležitým bezpečnostným prvkom a môže byť z času na čas potrebné ju upraviť. Spravidla sa pri oprave vyžaduje jednoduché nastavenie, aj keď sa metódy môžu líšiť. Ak je parkovacia brzda zaseknutá alebo ju nie je možné vyradiť z činnosti, môže byť potrebné mazanie posuvných mechanizmov, ale bude možné ich demontovať, aby sa zistila hlavná príčina. Jednoduchým riešením je navyše často nasledovanie kábla k brzdovému mechanizmu a jeho odpojenie, aby ste ho mohli vymeniť za nové lanko. Po vykonaní opráv musí byť parkovacia brzda riadne otestovaná. Správne fungujúca parkovacia brzda musí zapadnúť niekoľkými kliknutiami na páku a po uvoľnení páky sa musí úplne uvoľniť. Počet kliknutí je zvyčajne uvedený v kontrolnom postupe v továrenskej servisnej príručke pre technikov.
Lanká parkovacej brzdy pre obe zadné kolesá sa spravidla vymieňajú súčasne. V niektorých automobiloch sú káble dodávané ako dve samostatné časti, v iných ako jedna súprava so všetkými držiakmi a káblami.