Rozvody motora, z čoho sa skladajú a ako pracujú
Rozvody, povieme vám všetko, čo potrebujete o nich vedieť.
Jednou z najdôležitejších súčastí automobilu sú rozvody motora. Majú veľmi dôležitú úlohu pre prácu motora. Majú ich benzínové, ale aj naftové motory. Motor automobilu je zložitý mechanizmus, kde všetko musí byť presne načasované. A k tomu práve slúži rozvod motora. Jeho úlohou je preniesť hnaciu silu od remenice na kľukovom hriadeli až na vačkový hriadeľ, ktorý sa musí otáčať tak, aby v presne daný okamžik otvoril sacie, alebo výfukové ventily. Nastavenie je vždy dané výrobcom motora a ak sa poruší, môže to mať až deštrukčné následky na motore. Výmenu rozvodov vždy nechajte na odborníkov v autoservise, ktorí majú na to špeciálne vybavenie.
Aké druhy rozvodov poznáme?
Sú dva a to remeňový a reťazový rozvod motora. Každý má svoje špecifiká, výhody a nevýhody. My vám ich teraz predstavíme:
- Reťazový rozvod motora. Hlavnou výhodou tohto riešenia je jeho bezúdržbovosť. Rozvodová reťaz má životnosť približne 200 000 kilometrov. Aj keď mnohí motoristi si myslia, že rozvodovú reťaz netreba meniť vôbec, nie je to pravda. Aj keď je z kovu a je neustále mazaná motorovým olejom, vplyvom neustáleho namáhania sa postupne rozvodová reťaz natiahne a hrozí preskočenie. Okrem reťaze sú v rozvodoch aj vodiace lišty, ktoré vedú reťaz správnym smerom. Ďalej sú tam klzné vedenia a rôzne tesnenia.
- Remeňový rozvod motora. Výhodou tohto riešenia je tichý chod motora a lacnejšia výmena ako u reťazového rozvodu. Základom je remeň, ktorý je vyrobený prevažne z gumy a má na sebe zuby, ktoré musia presne zapadnúť do remenice kľukového hriadeľa a do remenice, alebo viac remeníc vačkového hriadeľa. Interval výmeny rozvodov je 60 000 až 210 000 kilometrov. Nie je dobré si nechávať výmenu na poslednú chvíľu, lebo remeň, keďže je z gumy, tak starne a naťahuje sa. Aj keď nenajazdíte toľko kilometrov, tak životnosť remeňa je maximálne 7 rokov, keďže guma, z ktorej je vyrobený stráca časom svoje vlastnosti a stvrdne.Sada rozvodov remeňového rozvodu motora obsahuje aj napínaciu kladku, napínacie rameno, vodiacu kladku a zvyčajne aj vodné čerpadlo.
Obrovským rizikom pri zanedbaní výmeny rozvodov je preskočenie reťaze, alebo remeňa. Dokonca pri remeňovom rozvode môže prísť až k pretrhnutiu remeňa. Následne narazí piest do ventilov a môže prísť k fatálnemu poškodeniu motora. V lepšom prípade sa zohnú ventily, ale v horšom prípade sa môže poškodiť vačkový hriadeľ, alebo iné komponenty motora. Oprava je veľmi drahá, až môže byť nerentabilná a budete musieť vymeniť celý motor.
O nás
U nás, teda v COMCO.SK nájdete naozaj široký výber rozvodových sád a veľa iných náhradných dielov. V ponuke máme aj kvalitné oleje od špičkových výrobcov a preverených dodávateľov. Určite vás poteší veľký výber autochémie a rôznych doplnkov. Nielen domáci majstri vždy ocenia špičkové náradie od renomovaných výrobcov.
Prečítajte si tiež
- VW GOLF GTI Ikona športových hatchbackov
- Pes a mačka v aute
- Koľko stojí diaľničná známka v roku 2025?
- Audi Quattro je epicky legendárne
- Legendy DTM: Mercedes-Benz vs. BMW
- Namiesto angličáku vrak? Not wheels prichádza.
- Niki Lauda a jeho život legendy formule 1
- Brzdové kotúče a bezpečnosť
- Turbo a kompresor - výkon nado všetko
- Tyčky stabilizátora ako naši pomocníci
- EGR Ventil ako kámoš aj potiažista
- Momentový kľúč je kľúčový
- Eznamka.sk - kde sú diaľničné známky doma
- Celoročné pneumatiky po celý rok
- Filtre a oleje