Rozvody a remene
Náhradé diely pre motorovú časť auta. Rozvodové sady alebo laicky rozvody sú učené pre jednoduchú výmenu rozvodov motora. Je to sada kladiek a remeňa, častokrát aj s vodnou pumpou pre kompletnú výmenu rozvodov.
Populárne diely Rozvody a remene
Značky dielov Rozvody a remene
Rozvody a remene
Rozvody s remeňom sa musia meniť v pravidelných intervaloch určených výrobcom. Aj keď má automobil najazdených málo kilometrov, materiál, z ktorého je remeň vyrobený podlieha starnutiu a stráca svoje elastické vlastnosti. Zanedbanie výmeny môže viesť k zničeniu motora. Hneď po kúpe ojazdeného vozidla odporúčame vymeniť aspoň rozvodový remeň. Ideálne spraviť servis celej sady rozvodov, čiže remeň aj vodiace či obehové kladky a k tomu vodnú pumpu, nakoľko aj tá je poháňaná ozubeným remeňom. Odporúčame kúpiť celú sadu rozvodov motora, nakoľko všetky diely sú od jedného výrobcu a sú vzájomne zladené.
Čo obsahuje rozvodová sada s ozubeným remeňom?
Sada pre výmenu rozvodov zvyčajne obsahuje tieto položky:
- Rozvodový ozubený remeň
- Jednu až niekoľko obehových a vodiacich kladiek
- Sady s vodným čerpadlom obsahujú aj tento diel, výhodou je ucelenosť sady od jedného výrobcu
- Tlmič vibrácií pre dlhšie ozubené remene
Sada rozvodov s reťazou
Takáto sada je určená pre vozidlá ktoré nemajú rozvod motora riešený ozubeným remeňom ale reťazou. Životnosť reťaze je vyššia, avšak aj tu je niekedy nutná výmena, nakoľko reťaz sa časom natiahne a hrozí poškodenie motora. Ak motor s reťazou nemá správny chod, je dobré reťaz skontrolovať a prípadne vymeniť. Znovu odporúčame kúpiť celú rozvodovú sadu, lebo je od jedného výrobcu a všetky diely sú spolu zladené.
Obsah takejto sady býva nasledovný:
- Jedna alebo viac reťazí (pe vačkový hriadeľ, olejovú pumpu,...)
- Jedna alebo viacero vodiacich líšt
- Napinák rozvodovej reťaze
Rozvody
Všetky otázky a odpovede na rozvody v automobile.
Rozvody, alebo presnejšie rozvodovú sadu je treba vymeniť podľa údajov v technickej dokumentácii k automobilu. Vo všeobecnosti platí, že remeňový rozvod sa mení po 60 000 až 210 000 kilometroch. Reťazový rozvod sa mení po zhruba 200 000 kilometroch. Jednoznačné kilometre je ťažko určiť, nakoľko každý rozvod je inak namáhaný.
Rozvodový remeň je vyrobený prevažne z gumy. Takže aj keď nenajazdíte toľko kilometrov, guma starne a časom stvrdne, čiže stratí svoju pružnosť. preto je dobré rozvodový remeň meniť každých sedem rokov.
Pri remeňovom rozvode, ale aj pri reťazovom v prípade prekročenia termínu výmeny môže prísť k preskočeniu zubov a k rozladeniu činnosti motora. V horšom prípade u rozvodového remeňa môže prísť až k pretrhnutiu a hrozí riziko zničenia motora. Piesty narazia do ventilov a v lepšom prípade zohnú ventily, ale môžu aj poškodiť vačkový hriadeľ, alebo iné komponenty v motore.
Nastaviť rozvody treba určite nechať v autoservise, nakoľko tam majú na to potrebné špeciálne náradie a technickú dokumentáciu, kde sú presné miery pre nastavenie.
Remeňová rozvodová sada obsahuje rozvodový remeň, vodiace kladky, napínacie kladky a napínacie rameno a vo väčšine prípadov aj vodné čerpoadlo s tesneniami. Reťazová rozvodová sada obsahuje rozvodovú reťaz, vodiace lišty a tesnenia. Môže obsahovať aj ozubené kolesá a vodné čerpadlo.
Samozrejme ak máte potrebnú technickú dokumentáciu a špeciálne náradie, môžete si vymeniť rozvody aj doma v garáži. Určite, ale doporučujeme nechať si rozvody vymeniť v autoservise, nakoľko okrem dokumentácie a náradia majú automechanici aj potrebné zaškolenie a zručnosti.