Snímač otáčok kolesa a ABS krúžok
Snímače otáčok kolesa - snímače ovládania jazdnej dynamiky zohrávajú dôležitú úlohu v mnohých bezpečnostných systémoch vozidla, ako sú ABS a ESP. Ak sú snímače otáčok poškodené, tak vodič môže stratiť kontrolu nad vozidlom, nemusia správne fungovať bezpečnostné systémy, ako sú systém ESP alebo systém ABS. Vyberte si z našej širokej ponuky snímačov počtu otáčok kolesa, rovnako ako mnoho ďalších náhradných dielov rýchlo a pohodlne.
Populárne diely Snímač otáčok kolesa a ABS krúžok
Značky dielov Snímač otáčok kolesa a ABS krúžok
Snímač otáčok kolesa a ABS krúžok
Rozlišujeme dva druhy snímačov, a to aktívne a pasívne snímače.
- aktívne snímače - pracujú s magnetickým enkodérom, ktorý je integrovaný do ložiska kolesa
- pasívne snímače - pracujú s ABS krúžkom (ozubené koleso), ktorý je zvyčajne umiestnený na hnacom hriadeli, alebo v zadnej časti náboja kolesa
Teda snímač je pripojený na pneumatike, alebo v jej blízkosti a sleduje pneumatiky a ich správanie pri brzdení a zasiela tieto informácie do riadiacej jednotky v motorovom priestore cez ABS alebo ESP senzor. Riadiaca jednotka využíva tieto informácie na zabránenie zablokovaniu bŕzd počas zastavenia. Zvyčajne je snímač schopný zachytiť zablokovanie kolies pred tým, než sa vôbec začne. Okrem tejto funkcie je ABS systém zodpovedný za monitorovanie viacerých funkcií vozidla, ako je i kontrola trakcie a samozrejme rýchlosť vozidla. Z tohto dôvodu, ak sa snímač rýchlosti kolies pokazí alebo zlyhá, bude to obyčajne mať vplyv na činnosť týchto ďalších funkcií vozidla a bude zobrazovať určité varovné signály, ktoré si môže každý vodič okamžite všimnúť počas jazdy.
Kedy môže dôjsť k poškodeniu snímača
Snímače, tak ako i celý systém by mal byť pravidelne kontrolovaný, aj keď snímače ABS nepovažujeme za opotrebovateľnú súčasť vozidla, no za určitých podmienok môže dôjsť k ich poškodeniu.
- kábel snímača sa môže poškodiť nečistotami z cesty
- pripojenie snímača môže byť poškodené vniknutím blata, vody, snehu
- ak pri výmene ložiska kolesa nie je odmontovaný snímač, môže dôjsť pri tomto procese k jeho poškodeniu
Príznaky poškodenia snímača
Na prístrojovej doske sa rozsvieti kontrolka ABS
Kontrolka sa môže rozsvietiť, ak je snímač opotrebovaný, odpojený alebo do neho narazia úlomky, čo znamená, že budete musieť vymeniť snímač otáčok kolesa. Existujú aj ďalšie problémy, ktoré tiež spôsobia rozsvietenie tejto kontrolky, napríklad chybné čerpadlo ABS, opotrebované brzdové doštičky, nízka hladina brzdovej kvapaliny, problémy s brzdným tlakom alebo vzduch zachytený v brzdovom potrubí. Z dôvodu závažnosti poruchy brzdových komponentov alebo poškodenia bŕzd je veľmi dôležité čo najskôr kontaktovať skúseného mechanika, ak počas jazdy uvidíte rozsvietenú kontrolkuo ABS.
ABS nefunguje správne
Protiblokovací systém je navrhnutý tak, aby umožňoval plynulé pôsobenie brzdovej kvapaliny na zapojenie brzdových strmeňov a doštičiek, aby spomalil vozidlo bez zablokovania pneumatík. Snímač rýchlosti kolesa je zodpovedný za prenos rýchlosti kolesa do riadiacej jednotky, aby mohol systému ABS povedať, koľko tlaku má bezpečne aplikovať. Ak je snímač otáčok kolies pokazený, alebo nefunguje tak, ako by mal, jednou z prvých ovplyvnených vecí je systém ABS. Ak zistíte, že pri zatlačení brzdy sa vám zablokujú predné kolesá, mali by ste okamžite ísť do servisu a dať skontrolovať tento problém. V prípade potreby sa odporúča prestať s riadením vozidla, kým mechanik diagnostikuje problém a neopraví systém ABS. V lepšom prípade to bude chybný snímač otáčok kolies, ktorý je jednoducho potrebné vymeniť.
Rozsvieti sa kontrolka trakcie ESP
Ak je aktívna kontrola trakcie, najbežnejším dôvodom je chybný snímač otáčok kolesa. Senzor rýchlosti kolesa tiež monitoruje rýchlosť kolesa a odosiela údaje do systému kontroly trakcie, z tohto dôvodu je tento varovný signál zvyčajne spôsobený opotrebovaným alebo pokazeným snímačom rýchlosti kolesa. Rovnako ako systém ABS, aj kontrola trakcie je bezpečnostným zariadením pre osobné, nákladné vozidlá a SUV. Jeho úlohou je zabrániť nechcenej zmene smeru jazdy. V prípade šmyku má ESP stabilizovať automobil prostredníctvom riadeného zásahu do bŕzd, riadenia, prevodovky a motora. Kontrola trakcie zamedzí pretáčaniu kolies vďaka tomu, že obmedzuje výkon motora. Okrem toho pribrzďuje automobil, a to tak, že zasahuje do nadmerného pridávania plynu. Ak spozorujete, že kontrolka trakcie svieti a nebola vypnutá manuálne, okamžite tento problém nechajte prekontrolovať odborníkmi v autoservise.
Regulátory dynamiky jazdy každú milisekundu odosielajú cenné údaje do palubného počítača vozidla, a preto sú veľmi dôležité pre bezpečnú prevádzku vášho vozidla. Ak spozorujete ktorýkoľvek z vyššie uvedených varovných signálov, neváhajte - čo najskôr kontaktujte svojho automechanika či servis.