EGR Ventil - recirkulátor výfukových plynov
EGR alebo tiež AGR ventil pracuje s výfukovými plynmi a automobil je tak automobil ekologickejší. Púšťa časť spalín z výfuku do nasávania motora a tým znižuje množstvo oxidov dusíka vo výfukových plynoch.
Populárne diely EGR Ventil - recirkulátor výfukových plynov
Značky dielov EGR Ventil - recirkulátor výfukových plynov
NTY
EGR Ventil - recirkulátor výfukových plynov
Náš tip: EGR Ventil: Ako funguje a aké sú príčiny jeho porúch?
Znižovanie emisí si automobilky dali za cieľ už pred niekoľkými desaťročiami. Jednou z účinných zbraní proti oxidom dusíka vo výfukových plynoch je použitie EGR ventilu. EGR (exhaust gas recirculation) je komponent, ktorý je umiestnený medzi výfukovým potrubím a nasávacím potrubím. Jeho úlohou je vpustiť časť výfukových splodín naspäť do nasávacieho traktu a do valca, kde spolu s palivom a čerstvým vzduchom vytvorí zápalnú zmes. Je to ventil, lebo vpúšťa výfukové plyny cielene v presne vymedzenom čase.
Pri štarte motora a vysokom výkone je ventil uzatvorený, lebo zápalná zmes je bohatá a nevytvára také množstvo oxidov dusíka. Naopak pri kľudnej jazde je zápalná zmes chudobná, prehrieva sa a do ovzdušia je vypúšťané veľké množstvo nebezpečných oxidov dusíka. A práve vtedy EGR ventil sa otvorí a vpúšťa časť spalín do sacieho potrubia a tým do spaľovacieho valca a tak ochladzuje valec a do ovzdušia je vypúšťaných menej oxidov dusíka. Pri naftových motoroch je vrátených až 50 % spalín a pri benzínových motoroch je to približne 10 % až 25 %.
Výhody EGR ventilu
- Ekologickejšia jazda vďaka nižšie množstvu škodlivých vo výfukových plynoch
- Čiastočné zníženie spotreby vozidla
- EGR ventil znižuje tvorbu pevných častíc v sacom potrubí, ktoré môžu poškodiť motor.
- Dôležitý komponent pre úspešnú emisnú kontrolu na STK
- Pozor, pri "plnom plyne" je EGR ventil uzatvorený. Pre dlhú životnosť motora je vhodné jazdiť s ľahšou nohou.
Čo môže spôsobiť poškodenie EGR ventilu?
Sú to hlavne usadeniny vznikajúce pri spaľovaní zápalnej zmesy, takzvaná karbonizácia. Tieto usadeniny postupne znefunkčňujú ventil až do momentu, keď prestane úplne pracovať. Pokiaľ zostane uzatvorený, tak si to možno ani nevšimnete, ale keď zostane stále otvorený, tak zrejme ani nenaštartujete, alebo vám motor rýchlo zhasne.
Hlavné príznaky poškodeného, alebo nefunkčného EGR ventilu:
- Rozsvietenie kontrolky motora
- Strata výkonu pri akcelerácii
- Kolísavý chod motoru
- Elektronika môže motor dať do núdzového režimu
- Problematické štartovanie