Hurá je tu jar a to je najvyšší čas na kontrolu bŕzd.
Milujete seba a svojich blizkych? Neriskujte s brzdami.
Slniečko vonku už hreje citelne teplejšie. Super, prišla jar a s ňou teplejšie počasie. Začíname premýšľať o prezutí alebo výmene kolies za letné s letnými pneumatikami. A práve tento moment je dobré využiť aj na kontrolu brzdovej sústavy. Nie, nie, žiadne odvrávanie, že veď to brzdí dobre. Pekne, krásne treba zohnúť chrbát a poriadne sa pozrieť na zúbok brzdám. Teda, ehm, na kotúče a platničky a.... veď vydržte, všetko sa dozviete.
Odkiaľ začať s kontrolou?
Začneme pekne po poriadku. Najprv urobíme vizuálnu kontrolu a na to využijeme moment výmeny kolies, keď je pekne vidieť brzdový kotúč s platničkami. Kontrolujeme, či nie sú viditeľné poškodenia kotúča, strmeňa a platničiek. Podrobnejšiu kontrolu už je dobré urobiť na zdviháku, alebo zdvihnutím automobilu heverom. Vtedy si môžeme podrobne prehliadnuť celý brzdový systém. A žiadne flákanie, lebo nám to automobil spočíta v krízovej situácii. A potom tie reči, že veď to fungovalo dobre a ako je možné, že to zrazu nejde a podobne. Nuž treba si uvedomiť, že jazda v zimnom období je omnoho náročnejšia na všetky komponenty. Hlavne poveternostné podmienky majú zlý vplyv na tvorbu korózie.
Poďme pekne po poriadku
Môžeme začať kontrolou hrúbky brzdového kotúča. Pozrieme si hodnotu MIN TH a potom premeráme brzdový kotúč na štyroch miestach. Ak sa hrúbka približuje k minimálnej hodnote, určite neváhajte a vymeňte obidva brzdové kotúče. Dobre čítate, obidva kotúče aj keď ten druhý sa vám zdá ešte dobrý. Ďalšou dôležitou časťou brzdového systému je brzdové obloženie. Vo väčšine automobilov je zabudovaná signalizácia opotrebenia, či už mechanická, alebo elektronická. Brzdové obloženie má predpísanú minimálnu hrúbku a ak sa rozmerovo k nej približuje, treba ho bez váhania vymeniť. Brzdový strmeň sa pri bežnom jazdení nemá ako poškodiť, ale časom sa opotrebuje. K tomu sú vhodné opravné sady, ktoré nájdete aj v našom eshope.
A to nie je všetko. Ja viem, jarná únava a podobné výhovorky. Spomeňte si na svojich blízkych, ktorých vozíte v aute a hneď budete ochotnejší podrobne skontrolovať celý brzdový systém. Pozrite sa na brzdové hadice. Nesmú byť popraskané, alebo inak poškodené. Ak sa vám na nich niečo nezdá, hneď ich bez váhania vymeňte. No a teraz treba zdvihnúť kapotu, skloniť hlavu a bližšie sa pozrieť na nádržku s brzdovou kvapalinou. V prvom rade pozerajte na výšku hladiny. Ak to zanedbáme a hladina poklesne príliš hlboko, môže sa dostať do brzdového systému vzduch a prudko klesne brzdiaca schopnosť. Ak je hladina v poriadku, treba si zistiť, kedy bola naposledy menená brzdová kvapalina. Ak je už hodne stará, klesajú potrebné vlastnosti, lebo sa začnu vytvárať v kvapaline bublinky pary. Určite neváhajte s výmenou, lebo tým zlepšíte brzdné schopnosti automobilu. Oceníte to hlavne pri jazde dolu kopcom, keď musíte držať nohu na brzde. Ak je stará brzdová kvapalina, rýchlo sa zoslabuje brzdný účinok a potom všetci v aute pomáhajú brzdiť očami.
Všetko potrebné nájdete v našom eshope
A teraz urobíme klik na COMCO.SK a čo vidíme? Sympatickú stránku, kde nájdete všetko nielen pre brzdy, ale aj náhradné diely pre vášho tátoša, autokozmetiku, náradie, oleje a ešte mnoho iného.
Prečítajte si tiež
- Energetický nápoj za volantom
- Textilné snehové reťaze?
- VW GOLF GTI Ikona športových hatchbackov
- Pes a mačka v aute
- Koľko stojí diaľničná známka v roku 2025?
- Audi Quattro je epicky legendárne
- Legendy DTM: Mercedes-Benz vs. BMW
- Namiesto angličáku vrak? Not wheels prichádza.
- Niki Lauda a jeho život legendy formule 1
- Brzdové kotúče a bezpečnosť
- Turbo a kompresor - výkon nado všetko
- Tyčky stabilizátora ako naši pomocníci
- EGR Ventil ako kámoš aj potiažista
- Momentový kľúč je kľúčový
- Eznamka.sk - kde sú diaľničné známky doma